Havengelden
Het haven- en opslaggelden wordt geheven voor het gebruik van gemeentelijk vaarwater, van gemeentelijke sluis, kaden en loswallen en van andere werken en terreinen door de gemeente ten behoeve van de scheepvaart gemaakt of ter beschikking gesteld. De exploitatie van de haven is niet kostendekkend.
Onder auspiciën van de NVB is in 2019/2020 een onderzoek gedaan naar de havengeldenstructuur in Nederland. Het doel van dit onderzoek was om te komen tot een moderne model-havengeldregeling. Op basis van de bevindingen uit dit onderzoek en in verband met de komst van de Container Terminal Deventer zijn de Havengeldverordening en de havenbeheersverordening per 2021 aangepast. Voor 2023 zijn de tarieven geïndexeerd met de reguliere indexatie. Daarnaast is er nu voor het liggeld een nieuw tarief opgenomen voor schepen die op grond van een afgegeven ontheffing langer in de haven mogen liggen.
(bedragen x €1)
Recht 2023 | Opbrengst in 2022 | Opbrengst in 2023 |
Haven en opslaggelden | 265.403 | 277.500 |
Toelichting | In € | In % |
Kosten taakveld(en) inclusief (omslag)rente | -312.987 | |
Inkomsten taakveld(en) exclusief heffingen | 22.000 | |
Netto kosten taakveld | -290.987 | |
Toe te rekenen kosten: | ||
Overhead incl. (omslag)rente | -120.872 | |
BTW | 0 | |
Totale kosten | -411.859 | 100% |
Opbrengst heffingen | 277.500 | |
Dekking | 277.500 | 64% |