De ambitie van het programma Veiligheid is om in samenwerking met interne en externe partners de veiligheid, rechtvaardigheid en weerbaarheid te versterken in Deventer. Het programma Veiligheid omvat een breed en complex terrein. Breed omdat veiligheid vele geprioriteerde onderwerpen omvat, van huiselijk geweld en veelplegers, tot de bestuurlijke aanpak van ondermijnende criminaliteit, het voorkomen van polarisering, overlast op straat, het voorkomen en beperken van de risico's van drugsgebruik en digitale criminaliteit.
Complex, omdat voor een effectieve aanpak van veiligheidsvraagstukken de verbinding en samenwerking met en inzet van tal van partijen in de veiligheidsketen en ook daarbuiten essentieel is. Daarnaast kan zich de mogelijkheid voordoen dat er spanning bestaat tussen lokaal beleid en regionale dan wel landelijke prioriteiten. Er zijn grenzen ten aanzien van de mogelijkheden om het gevoel van veiligheid te beïnvloeden. Toch zien steeds meer mensen openbare orde en veiligheid als een taak waar iedereen een bijdrage aanlevert. Toezicht en handhaving ondersteunen de uitvoering van het beleid. Waar mogelijk vindt de inzet van toezicht plaats in overleg met bewoners en instellingen. Daarnaast leveren we vanuit het programma een actieve bijdrage aan de veiligheidsregio IJsselland en daarmee aan een integrale hulpverlening bij rampenbestrijding en crisisbeheersing (zoals op dit moment de opvang van vluchtelingen uit Oekraïne en de crisisnoodopvang voor asielzoekers).
De gemeentelijke rol bij de verschillende prestaties in het programma bestaat veelal uit reguleren (vergunningverlening en handhaving). Daarnaast is er sprake van regisseren en faciliteren (bijvoorbeeld evenementen) en verbinden in zowel beleidsterreinen als netwerkverbanden.
Meer informatie
Actuele beleidscontext
Actuele beleidscontext
Samen werken aan Veiligheid, rechtvaardigheid en weerbaarheid in Deventer
In de afgelopen jaren is er in Deventer een belangrijk fundament neergezet om de veiligheid in Deventer naar een hoger niveau te brengen. De afgelopen periode is er veel bereikt. De criminaliteit is gedaald en het gevoel van veiligheid is toegenomen. Ook de komende periode houden we aandacht voor (nieuwe) ontwikkelingen en zoeken daarin de samenwerking met inwoners, ondernemers en veiligheidspartners. Belangrijk is dat in Deventer het beleidsmatige fundament op een stevige wijze is gekoppeld aan de uitvoeringspraktijk en daarmee vanuit korte lijnen snel gereageerd kan worden op problematiek.
Ook het komende jaar willen wij het ‘veiligheidsfundament’ in Deventer verder versterken door de maatregelen zoals opgenomen in het Meerjarenbeleidsplan Veiligheid 2020-2023 en de voortgangsrapportage veiligheid 2022 uit te voeren. Vanuit het programma Veiligheid is het van belang dat de middelen zo efficiënt mogelijk worden ingezet en van daaruit gaan we extra aan de slag met de volgende ontwikkelthema's ter versterking van het fundament in Deventer:
- Ervoor zorgen dat Deventer een ongunstig klimaat heeft voor ondermijnende activiteiten;
- Het versterken van de samenwerking tussen zorg en veiligheid;
- Intensiveren van de aanpak van de brede drugsproblematiek;
- Meer zicht op en het vergroten van bewustzijn over digitale criminaliteit.
Vanzelfsprekend doen we dit in nauwe samenwerking met partners binnen en buiten de gemeente, op lokaal en regionaal niveau. De focus zal blijven om in samenwerking met interne en externe partners vanuit een programmatische insteek de veiligheid, rechtvaardigheid en weerbaarheid te versterken in Deventer.
Aanvullend op de gestelde prioriteiten in de vorm van ontwikkelthema’s blijven werkzaamheden op de volgende veiligheidsthema’s voor de periode 2020-2023 bestaan:
- High Impact Crimes (HIC)
- Crisisbeheersing en brandweer
- Voetbal en evenementen
- Veilig uitgaan
- Veilig ondernemen
- Radicalisering
- Sekswerk
- Veiligheid en overlast in wijken
- Woonoverlast
- Kamerverhuur
- Externe veiligheid
Toezicht en handhaving ondersteunen de uitvoering van het beleid.
Doelstelling - Behouden en verbeteren van de objectieve en subjectieve veiligheid
Deventer is een gemeente die veilig is en voelt en dat willen we zo houden.
Relatie met strategisch doel
Iedereen doet ertoe
Prestaties
Doelstelling - Voorkomen en verminderen van de onveiligheid in Deventer veroorzaakt door brand, ramp of crisis
We voorkomen en verminderen de onveiligheid in Deventer veroorzaakt door brand, ramp of crisis.
Relatie met strategisch doel
Iedereen doet ertoe
Prestaties
Doelstelling - Zorgdragen voor de naleving van regels en voorschriften ten behoeve van de openbare orde
We dragen zorg voor de naleving van regels en voorschriften ten behoeve van de openbare orde.
Relatie met strategisch doel
Iedereen doet ertoe
Prestaties
Beleidsindicatoren | Openbare Orde en Veiligheid | ||||
Nummer | Taakveld | Naam | Waarde | Toelichting | Bron |
6 | Veiligheid | Verwijzingen Halt | 11 | Aantal per 1.000 jongeren | Bureau Halt |
8 | Veiligheid | Winkeldiefstallen | 1,80 | Aantal per 1.000 inwoners | CBS |
9 | Veiligheid | Geweldsmisdrijven | 4,30 | Aantal per 1.000 inwoners | CBS |
10 | Veiligheid | Diefstallen uit woning | 1,80 | Aantal per 1.000 inwoners | CBS |
11 | Veiligheid | Vernielingen en beschadigingen (in de openbare ruimte) | 6,10 | Aantal per 1.000 inwoners | CBS |
(bedragen x €1.000)
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
Lasten | 12.492 | 12.498 | 11.928 | 11.835 | 11.650 |
Baten | 777 | 900 | 900 | 863 | 788 |
Saldo exclusief reserves | -11.715 | -11.598 | -11.028 | -10.972 | -10.862 |
Storting in reserves | 354 | 6 | 0 | 0 | 0 |
Putting uit reserves | 524 | 15 | 15 | 14 | 14 |
Saldo reserves (taakveld Mutaties reserves) | 170 | 8 | 15 | 14 | 14 |
Saldo inclusief reserves | -11.546 | -11.590 | -11.013 | -10.958 | -10.848 |
De stijging van het saldo inclusief reserves met €44.000 in 2023 ten opzichte van 2022 is als volgt te verklaren:
- Reguliere prijs- loon index €140.000 stijging;
- Prijs- loonindex Veiligheidsregio IJsselland €175.000 stijging;
- Budget problematiek Beestenmarkt €250.000 daling (incidenteel beschikbaar budget in 2022)
(bedragen x €1.000)
Openbare Orde en Veiligheid | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Crisisbeheersing en Brandweer | -8.014 | -7.899 | -7.827 | -7.771 | -7.669 |
Openbare orde en Veiligheid | -3.702 | -3.700 | -3.201 | -3.201 | -3.193 |
Saldo exclusief reserves | -11.715 | -11.598 | -11.028 | -10.972 | -10.862 |
Documenten
Documentnaam | Bestandsgrootte | Openen |
Aanpak huiselijk geweld Deventer visie 2016-2019 | 0,6 Mb | |
Beleidsregel wet Bibob gemeente Deventer | 0,2 Mb | |
Regelgeving evenementen | 1,0 Mb | |
Uitvoeringsprogramma VTH 2021 | 1,0 Mb | |
Huisvestingsverordening 2022 | 0,1 Mb | |
Meerjarenveiligheidsbeleid 2020-2023 | 0,5 Mb |
GR
GR Veiligheidsregio IJsselland
GR
Vestigingsplaats: | Zwolle | ||
Website: | |||
Programma: | Openbare orde en veiligheid | ||
Aard: | GR | ||
Deelnemingspercentage: | 9% | ||
Doel en openbaar belang: | Samenwerking in de regio IJsselland op het terrein van de brandweerzorg, de rampenbestrijding, de crisisbeheersing en de geneeskundige hulpverlening. Bij wet zijn gemeenten ondergebracht in 25 veiligheidsregio's om daarmee de slagkracht van de overheid bij rampen en zware ongevallen te verbeteren. | ||
Financieel risico: | Er is een risicoprofiel opgesteld om de risico’s van de organisatie in kaart te brengen. Deze zijn in een rapportage vastgelegd en opgenomen in de programmabegroting. De tien risico’s met de meeste invloed op de hoogte van de benodigde weerstandscapaciteit zijn: Grootschalige/langdurige inzet, stijgende rentepercentages, fiscale controles, stijgende pensioenpremies, datalek, transitie meldkamer, besluiten van het Veiligheidsberaad met financiële of personele gevolgen, marktontwikkelingen oefentrajecten, hogere prijs (dan beschikbaar) tankautospuiten bij de aanbesteding en complexiteit Europese aanbestedingen. Op basis van alle risico’s met bijbehorende inschatting is een analyse gemaakt van de benodigde weerstandsvermogen voor Veiligheidsregio IJsselland. Uit de rapportage van risicomanagement blijkt dat het weerstandsvermogen €1,18 miljoen zou moeten bedragen. Veiligheidsregio IJsselland heeft op dit moment een weerstandsvermogen van €1,0 miljoen. Dat geeft een betrouwbaarheid van 85%. Aan de hand van ervaringen met risicomanagement de komende jaren pas definitieve uitspraken te doen over de eventuele aanpassing van de hoogte van de aan te houden reserve / weerstandscapaciteit. De zeggenschap in de Veiligheidsregio is 9% en het financieel belang 18,96%. | ||
Toelichting: | Bij de regionalisering van de brandweer in 2013 werd met instemming van de gemeenteraden besloten tot een verdeelmethodiek op basis van 100% historische kosten. Dat wil zeggen: de kosten van de gemeenten voor brandweer en rampenbestrijding voorafgaand aan de regionalisering. In 2017 is dit aangepast en wordt de bijdrage voor 25% gebaseerd op de bijdrage die de gemeenten vanuit het gemeentefonds krijgen voor brandweer en rampenbestrijding en voor 75% te laten bestaan uit historische kosten. Op aangeven van de gemeenten zal de Veiligheidsregio IJsselland de verdeelsleutel verder toe laten groeien naar de rekenmethode voor de bijdrage uit het gemeentefonds. Met ingang van 2023 zal de verdeelsleutel 50% historie en 50% gemeentefonds zijn. De financiële effecten treden op met ingang van 2023 | ||
Beleidsvoornemens: | In februari 2019 is de Strategische Beleidsagenda 2019-2023 “Samen werken aan veiligheid” vastgesteld. De beleidsagenda is opgesteld samen met medewerkers en vertegenwoordigers van gemeenteraden, bestuur en veiligheidspartners.Binnen de brandweer en crisisbeheersing is een aantal ontwikkelingen gaande die ook in 2023 een vervolg zullen krijgen:<ul><li>N.a.v. Europese regelgeving zal de organisatievorm (waarbij brandweervrijwilligers gekazerneerd of geconsigneerd zijn) tegen het licht gehouden worden;</li><li>Er zullen nieuwe keuzes worden gemaakt over de organisatievorm en/of de aanstelling van vrijwilligers;</li><li>Op gebied van crisisbeheersing zal de integrale sturing worden versterkt;</li><li>Een samenvoeging van drie meldkamers in Oost-Nederland. Deze samenvoeging is begin 2023 een feit en vereist voorbereiding op gebied van personeel, middelen en werkprocessen. </li></ul>In 2022 wordt gewerkt aan een nieuw strategisch beleidsplan voor de periode 2023-2026. | ||
Contractwaarde 2023: | |||
Bijdrage GR 2023: | €7.431.000 | ||
Subsidie 2023: | |||
Dividend 2023: |
Financiele gegevens | 2021 | 2022 | 2023 |
Eigen vermogen: | €5.460.349 | €5.089.905 | €5.089.905 |
Vreemd vermogen: | €32.544.539 | €32.623.000 | €32.790.000 |
Resultaat: | €1.864.080 | €0 | €0 |
Bron: | Jaarrekening | Begroting | Begroting |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2021: | |||
Garantie 31-12-2021: | |||
Lening 31-12-2021: |