Inleiding
De gemeente Deventer werkt door aan een aantrekkelijke stad en een mooi buitengebied. Wij staan voortdurend voor de uitdaging om met beperkte middelen taken en investeringen uit te voeren. Omdat wij daarbij selectief moeten zijn, kiezen wij tussen ‘onvermijdelijk’ en ‘minder noodzakelijk’. Het behoud van de kracht en kwaliteit van onze gemeente staat daarbij centraal. Samen met onze partners investeren wij in het leef-, woon-, werk- en verblijfmilieu van de gemeente. We versterken daarbij de verbindingen tussen het sociale en het ruimtelijke werkterrein van de gemeente.
Een ruimtelijk, economisch en sociaal gezond Deventer vraagt om blijvende investeringen die zorgen voor nieuwe dynamiek en werk in de stad. Investeringen waar inwoners, bedrijven en toeristen lange tijd de vruchten van plukken. Daarom blijft het college in de begroting ruimte maken voor investeringen.
Voor het realiseren van betreffende voorzieningen en een duurzaam voortbestaan daarvan, investeert de gemeente jaarlijks grote bedragen. Met het oog op de schaarste aan middelen op de korte, middellange en lange planningshorizon worden keuzes gemaakt. Keuzes die vanwege een veelheid aan soms conflicterende politieke en maatschappelijke belangen en een complex aan regelgevingen niet eenvoudig zijn. In deze paragraaf zijn zowel de beleidsuitgangspunten als de meerjarige investeringen zelf opgenomen. Alleen zogenoemde dynamische investeringen komen aan de orde. Dat zijn investeringsprojecten die in het begrotingsjaar 2023 in uitvoering zijn dan wel nog in uitvoering moeten worden genomen.
Leidraad grote projecten
Het college van B en W doet jaarlijks bij de begroting een voorstel aan de raad voor het aanwijzen welke projecten de status van grote projecten krijgen.
Voorgesteld wordt de volgende projecten als grote projecten aan te merken:
Projectnaam | Fase |
Bedrijvenpark A1 | Realisatiefase |
De Nieuwe Keizer | Verkenningsfase |
De Marke Zuid | Verkenningsfase |
Implementatie Omgevingswet | Realisatiefase |
Poort van Deventer - Gasfabriekterrein | Realisatiefase |
Poort van Deventer - Mobiliteit Poort van Deventer | Initiatieffase |
Poort van Deventer - Stadsentree (Teugseweg) | Verkenningsfase |
Slim warmtenet Zandweerd, fase 1 | Realisatiefase |
Toekomstbestendig poppodium Burgerweeshuis | Verkenningsfase |
Beleidsuitgangspunten
Het beleid voor investeringen binnen de gemeente Deventer is gericht op evenwicht tussen ontwikkeling, beleid, programma en geld. Ieder investeringsinitiatief wordt consequent beoordeeld op deze vier elementen. Er kan onderscheid gemaakt worden in verschillende investeringsstromingen:
Investering | Dekking | |
1 | Going concern | Reguliere begroting |
2 | Uitbreidingsinvesteringen | - Middelen zijn vrijgegeven |
3 | Voorportaal investeringen | Geen dekking, prioritering moet nog gemaakt worden |
Going concern investeringen
De going concern investeringen vinden hun oorsprong in de reguliere bedrijfsvoering. Vanuit de behoefte of noodzaak om een bepaald product of dienst te blijven leveren, is het van belang dat een vervangingsinvestering wordt gepleegd. Going concern investeringen vinden hun oorsprong vanuit de bestaande dienstverlening. Uitgangspunt is dat deze worden gedekt vanuit de lopende begroting. Aan de going concern investeringen ligt een vervangingsschema ten grondslag. Voor het taakveld verkeer en vervoer is dat bijvoorbeeld het MJOP MIND en voor rioleringen is dat het GRP. Voor ICT is voor vervangingsinvesteringen een Roadmap opgesteld.
Uitbreidingsinvesteringen
Uitbreidingsinvesteringen komen voort uit nieuw beleid (producten en diensten) of uitbreiding van bestaand beleid. Daarnaast kunnen deze investeringen voortkomen vanuit een locatie ontwikkeling (grondexploitatie) of uit het raads- en collegeprogramma. Het kan ook gaan om vervangingsinvesteringen waarvoor onvoldoende dekking is binnen de lopende begroting. Voor deze investeringen zijn aanvullende middelen nodig (subsidies, heroverweging). Jaarlijks in de voorjaarsnota wordt een meerjarige investeringsplanning opgesteld. Met dit instrument wordt voor ieder investeringsinitiatief bepaald of er evenwicht is tussen ontwikkeling, beleid, programma en geld en wordt er een rangorde (prioritering) vastgesteld.
Tevens worden middelen in de meerjarenbegroting gereserveerd. Via een separaat raadsvoorstel worden deze middelen definitief vrijgegeven. Het is ook mogelijk dat een deel van de gereserveerde middelen via een kwartaalrapportage als een voorbereidingskrediet wordt vrijgegeven.
Voorportaal investeringen
Veel ambities, projecten en wensen zijn opgenomen in het bestuursakkoord en de begroting. Daarnaast blijven verschillende majeure projecten en opgaven staan. Daarvoor zijn op dit moment geen middelen beschikbaar, omdat een andere prioritering is gemaakt. In het hoofdstuk financiën zijn deze voorportaal investeringen opgenomen.
Op basis van de reguliere begroting wordt hierna een tabel gepresenteerd met verschillende vervangingsinvesteringen volgens de oorspronkelijke fasering. Gezien de schaarste (van personeel en grondstoffen) en de onzekerheid rondom de bouwprijzen zal deze fasering niet altijd haalbaar zijn. Bij de 3e kwartaalrapportage 2022 vindt actualisatie van de fasering plaats vinden en zullen waar relevant kredieten worden overgeheveld.
(bedragen x €1.000) | ||||
Projectomschrijving | Programma | Taakveld | Totaal gepland 2023-2026 | Dekking |
ICT | Bedrijfsvoering | Overhead | 11.779 | Egalisatiereserve DOWR-i |
Facilitair | Bedrijfsvoering | Overhead | 352 | Egalisatiereserve DOWR-i |
Gemeentelijk rioleringsprogramma (GRP) | Leefomgeving | Riolering | 7.421 | Rioolheffing |
Meerjarenonderhoudsprogramma openbare ruimte (MJOP) | Leefomgeving | Verkeer en vervoer | 2.344 | MJOP-MIND |
Renovatie Polstraat 8-10 | Meedoen | Geëscaleerde zorg 18+ | 2.202 | Programma |
Totaal | 24.098 |
ICT
Op basis van de Roadmap ICT zijn de (vervangings)investeringen voor de komende jaren benoemd. Tijdige vervanging is strikt noodzakelijk vanuit het oogpunt van continuïteit en informatiebeveiliging.
Facilitair
Dit betreft investeringen die verband houden met de thuiswerkregeling als onderdeel van het Toekomst gericht werken
Gemeentelijk Rioleringsprogramma (GRP)
In het vastgestelde GRP 2022-2026 is een indicatieve investeringsparagraaf opgenomen. Deze is in de tabel hierboven vermeld voor de periode 2023-2026. Ten einde de daadwerkelijk investeringsbehoefte in meer detail in beeld te brengen wordt deze meegenomen in de programmering voor het MJOP-MIND. Een MJOP-MIND wordt in beginsel iedere 2 jaar door het college vastgesteld. Het investeringsvoorstel dat hieruit ontstaat wordt aan de raad voorgelegd in de eerstvolgende kwartaalrapportage.
MJOP-MIND
In het MJOP-MIND worden de investeringen die moeten worden gedaan in de openbare ruimte opgenomen. Centrale doelstelling van deze investeringen is om de kapitaalgoederen aan het einde van hun technische of functionele levensduur te vervangen alsmede om investeringen in het verbeteren van de verkeersveiligheid en de functionaliteit van de openbare ruimte. Het gaat om investering in wegen, fietspaden, groen, bruggen en andere civiele kunstwerken.
Het MJOP-MIND wordt in beginsel iedere 2 jaar door het college vastgesteld. Het college stelt hierbij de eerste 2 programmajaren taakstellend vast. De 2 jaren daarna worden indicatief vastgesteld. Het investeringsvoorstel dat daaruit ontstaat voor de taakstellende jaren wordt in de eerstvolgende kwartaalrapportage aan de raad voorgelegd. De bedragen zoals opgenomen in bovenstaande tabel zijn de indicatieve getallen zoals voortgekomen uit het MJOP-MIND 2021-2024. Bij het opstellen van de volgende versies van het MJOP-MIND wordt de daadwerkelijk investeringsbehoefte in beeld gebracht.
Renovatie Polstraat 8-10
De technische staat van het gebouw en de duurzaamheidsopgave waar de gemeente voor staat vraagt om een grootschalige renovatie van de Polstraat 8-10. Het uiteindelijke doel is dat de panden toekomstbestendig zijn voor de hierin gehuisveste maatschappelijke functies: opvang van daklozen en verslaafden en medische heroïnebehandeling.
Op basis van de geprioriteerde investeringsplanning worden hieronder twee tabellen gepresenteerd met de verschillende investeringsprojecten in deze begrotingsperiode. We maken daarbij onderscheid in investeringen waarvoor de middelen zijn vrijgegeven en investeringen waarvoor de raad middelen heeft gereserveerd, maar waarvoor de middelen nog niet zijn vrijgegeven. In de investeringsbedragen is nog geen rekening gehouden met de uitzonderlijk hoge inflatie zoals toegelicht in het hoofdstuk financiën.
Uitbreidingsinvesteringen waarvoor middelen zijn vrijgegeven (bedragen x €1.000) | ||||
Projectomschrijving | Programma | Taakveld | Totaal | Dekking |
Nieuwbouw Marke Zuid VMBO school | Jeugd en onderwijs | Onderwijshuisvesting | 25.526 | Algemene middelen en reserve kapitaalslasten |
Nieuwbouw Marke Zuid Sporthal | Meedoen | Sportaccommodaties | 6.841 | Algemene middelen |
Totaal | 32.367 |
Gezien de schaarste (van personeel en grondstoffen) en de onzekerheid rondom de bouwprijzen zal de geplande niet altijd haalbaar zijn. Bij de 3e kwartaalrapportage 2022 vindt actualisatie van de fasering plaats vinden en zullen waar relevant kredieten worden overgeheveld.
Huisvesting VMBO-school de Marke-Zuid en sporthal Marke Zuid
Het schoolgebouw de Marke Zuid van het Etty Hillesum Lyceum (vmbo) en de sporthal Keizerslanden zijn aan vervangende nieuwbouw toe.
Voor de vervangende nieuwbouw van de school is in totaal €25,5 miljoen in de begroting beschikbaar. Van het totaalbedrag van €25,5 miljoen is €3,4 miljoen bedoeld voor de uitbreiding met 1.200m2. Deze €3,4 miljoen wordt, zoals eerder besloten, gedekt uit de grondopbrengsten van de ontwikkellocaties.
Voor de vervanging van de sporthal is in totaal €6,8 miljoen exclusief btw in de begroting beschikbaar.
Overig goedgekeurde voorzieningen onderwijshuisvesting
Realisering van de goedgekeurde voorzieningen uit eerdere jaarprogramma’s is in uitvoering. Naast Marke-Zuid betreffen dit de vervangende nieuwbouw van het schoolgebouw Sancta Maria in Lettele en de uitbreiding van het Kindcentrum Rivierenwijk (begroting 2022).
Uitbreidingsinvesteringen waarvoor middelen zijn gereserveerd maar nog niet vrijgegeven (bedragen x €1.000) | ||||
Projectomschrijving | Programma | Taakveld | Totaal | Dekking |
Sporthal Bathmen | Meedoen | Sportaccommodaties | 9.029 | Algemene middelen |
Tijdelijke uitbreiding Kei13 | Jeugd en Onderwijs | Onderwijshuisvesting | 789 | Algemene middelen |
Vervangende nieuwbouw Kindcentrum Zwaluwenburg inclusief gymzalen | Jeugd en onderwijs | Onderwijshuisvesting | 6.521 | Algemene middelen |
Vervangende nieuwbouw Colmschaterenk en gymlokaal | Jeugd en onderwijs | Onderwijshuisvesting | 4.018 | Algemene middelen |
De Nieuwe Keizer | Kunst en Cultuur | Cultuurpresentatie | 3.800 | Algemene middelen |
Burgerweeshuis | Kunst en Cultuur | Cultuurpresentatie | 3.991 | Algemene middelen |
Totaal | 28.148 |
Sporthal Bathmen
De sporthal is gebouwd in 1978, dus ruim 40 jaar oud. Deze voldoet niet aan de accommodatie- eisen van de diverse sportbonden en het NOC-NSF. Hiervoor komt vervangende nieuwbouw. In de begroting 2022 is een bedrag gereserveerd voor de voorkeursvariant.
Tijdelijke UItbreiding Kei13
Voor tijdelijke uitbreiding van Kei13 is in de begroting 2022 een bedrag van €789.000 gereserveerd.
Vervangende nieuwbouw Kindcentrum Zwaluwenburg inclusief gymzalen
Het Zwaluwenburg is sterk verouderd (ruim 40 jaar oud) en twee van de schoolgebouwen staan leeg. De nieuwe behoefte betreft 1/3de van de huidige schoolcapaciteit.
Vervangende nieuwbouw Colmschaterenk en gymlokaal
Dit verouderde schoolgebouw is nog slechts gedeeltelijk in gebruik. Met vervangende nieuwbouw voor de nog noodzakelijke m2’s kan de leegstand worden teruggebracht.
De Nieuwe Keizer
Bij de Voorjaarsnota 2021 is een reservering gemaakt voor een deel van de investering voor de Nieuwe Keizer. In deze begroting zit een voorstel voor ophoging van de bedragen.
Burgerweeshuis
Bij de begroting 2022 is een reservering gemaakt voor een deel van de investering voor Burgerweeshuis. In deze begroting zit een voorstel voor ophoging van de bedragen.
Meer informatie
Inleiding
Inleiding
Naast de voorstellen nieuw beleid bestaat er ook nog een voorportaallijst investeringen. Bij de voorportaalprojecten gaat het om investeringen waar we bestuurlijk prioriteit aan geven, maar waarvoor op dit moment geen geld beschikbaar is. Voor deze activiteiten gaan we actief op zoek naar dekking uit andere dan gemeentelijke bronnen en zoeken we aansluiting bij investeringsambities van partners om zo via een publiek private aanpak de gemeentelijke prioriteiten te kunnen realiseren.
Daarnaast zijn we voortdurend alert op mogelijkheden om voor lopende activiteiten uit de begroting subsidies bij voornamelijk mede overheden en fondsen aan te vragen. Dit kan financiële ruimte scheppen voor activiteiten op de voorportaallijst. Uitgangspunt is om met meer pragmatisme een maximaal multiplier effect na te streven van de huidige begroting. Het gaat om kansen benutten vanuit lopende projecten en activiteiten in de huidige meerjarenbegroting (subsidies zoeken bij geprioriteerde projecten en niet andersom). Potentiële insteek is dat elke euro in de gemeentebegroting gematched kan worden met subsidies of financieringsarrangementen door investeringsfondsen. Waar we kansen zien, benutten we de samenwerking met bedrijven, instellingen, sociaal economische partners en medeoverheden intensiever om onze investeringsambities een stap dichter bij te brengen. De maatschappelijke opgaven waarvoor we ons gesteld zien vragen een gezamenlijke inspanning. Door publiek privaat samen te werken beogen we onze investeringsambities sneller of met meer kwaliteit te realiseren.
Voorportaal investeringen
Voorportaal investeringen
Vergeleken met de voorportaallijst van de begroting 2022 zijn de volgende investeringen niet meer opgenomen, omdat hiervoor de uitvoeringsbudgetten beschikbaar zijn:
- Sporthal Bathmen
- IHP scholen en gymzalen (deels);
- Verkabeling hoogspanningsnet Diepenveen.
Vergeleken met de voorportaallijst van de begroting 2022 zijn de volgende investeringen niet meer opgenomen, omdat deze onderdeel uitmaken van het bestuursakkoord:
- Digitalisering en smart city;
- Verduurzaming gemeentelijk vastgoed (deels).
Voorportaal investeringen
De volledige lijst bestaat nu uit de volgende onderwerpen.
- Wonen en voorzieningen
- Gebiedsprogramma Centrumschil inclusief de Kien;
- De Kien;
- Agenda Binnenstad;
- Culturele voorzieningen;
- Herontwikkeling industriële gebieden - Haveneiland;
- Mobiliteitsopgave Centrumschil;
- Gebiedsprogramma Keizerslanden;
- Capaciteitsvergroting kruisingen Van Oldenielstraat (bereikbaarheidsconclaaf);
- Rijbaanverdubbeling Van Oldenielstraat (bereikbaarheidsconclaaf);
- ·Poort van Deventer;
- Infrastructuur rondom Poort van Deventer;
- Hoogwaardig openbaar vervoer;
- Digitalisering en smart city;
- Energietransitie en warmtetransitie;
- IHP scholen en gymzalen;
- Programma Fiets;
- Verduurzaming gemeentelijk vastgoed;
- Vervanging dak Scheg;
- 3e brug (bereikbaarheidsconclaaf);
- Waterveiligheid en maatregelen IJssel (richting 2050);
- Vergroten capaciteit/ vervanging sluiscomplex.
Op 23 september 2022 heeft Deventer twee proposities voor mobiliteitsmaatregelen ingediend bij het Rijk om in aanmerking te komen voor versnellingsgelden woningbouw. Deze versnellingsgelden zijn bedoeld voor infrastructurele en mobiliteitsmaatregelen die zorgen voor versnelling van de woningbouw. Het college heeft zich hierbij gericht op de 2 grote gebiedsontwikkelingen binnen de bebouwde kom, te weten de Centrumschil en Keizerslanden. Het totale pakket aan infrastructurele en mobiliteitsmaatregelen heeft een omvang van €61,45 miljoen. Het aangevraagde bedrag is €30,73 miljoen (50%).en in het fonds infrastructuur is €30,73 miljoen gereserveerd.
De huidige voorportaallijst geeft nog een volledig overzicht. In deze lijst is aangegeven welke projecten onderdeel uitmaken van de propositie. Als onze aanvraag (deels) gehonoreerd wordt, vervallen de betreffende projecten uit deze voorportaallijst en gaan dan vallen onder het mobiliteitsfonds.
Voorstellen
Voorstellen
Wonen en voorzieningen
Op dit moment loopt het traject wonen en voorzieningen. De gemeenteraad heeft aangegeven een voorkeur te hebben voor scenario 4 Versterken arbeidsmarkt en Verjongen. Het College heeft hiervoor de routekaart vastgesteld en de raad gevraagd deze ambitie te bevestigen. De keuze voor dit scenario zal ook gepaard gaan met investeringen om de ambities te halen. Een deel van de benodigde investeringen maken al onderdeel uit van de voorportaallijst. Wellicht zijn er specifiek aanvullende investeringen nodig. De omvang van de benodigde investeringen wordt op een later moment bepaald.
Niet alle woningontwikkelingen zijn rendabel. Om onze ambities waar te maken en ook voldoende woningen betaalbaar te hebben voor jongeren en sociale doelgroepen, zullen we bereid moeten zijn bij te dragen in onrendabele toppen van ontwikkelingen. De omvang van de benodigde investeringen wordt op een later moment bepaald.
Gebiedsprogramma Centrumschil inclusief de Kien
Op basis bestaande beleidskaders is een gebiedsprogramma Centrumschil opgesteld. De centrale ambitie is om Deventer in 2030 de meest aantrekkelijke woonstad in Nederland voor creatieve stedelingen te laten zijn. Het opwaarderen en versterken van het gemengde woonmilieu in en rondom de binnenstad biedt Deventer kansen om zich landelijk te profileren. Deventer heeft hier goud in handen door een relatief grote omvang van te transformeren gebieden. Deze gebieden zijn vaak oude industriële complexen of de ‘oude’ werklocaties van maatschappelijke voorzieningen. Deze locaties bieden de kans om nieuwe (gemengd) stedelijke milieus te creëren met een mix van wonen, werken en voorzieningen, waarbij het accent per gebied kan verschillen. Deze locaties zijn relatief dichtbij het centrum en het station en zijn hierbij in trek door hun veelheid aan stedelijke voorzieningen en goede fietsroutes naar centrum en buitengebied.
Het gebiedsprogramma omvat een uitvoeringsprogramma van bijna € 90 miljoen. Hierin zijn projecten opgenomen die ondertussen in uitvoering zijn. Ook zijn enkele projecten opgenomen in de gehonoreerde subsidieaanvraag voor de woningbouwimpuls. De volgende investeringsblokken resteren:
- De Kien
- Agenda Binnenstad
- Culturele voorzieningen
- Herontwikkeling industriële gebieden - Haveneiland
- Mobiliteitsopgave Centrumschil
- De Kien
In het gebied rondom de vernieuwde stationsomgeving en de Handelskade/ Buitengracht zijn kantoren, kennisintensieve bedrijven en onderwijsinstellingen gevestigd die kunnen doorontwikkelen naar een stadscampus, de Kien. De Kien zien we als dé kantoren- en onderwijslocatie van Deventer, waar de kennis- en open informatiestad zich toont. We streven naar een levendig milieu, dat stimuleert tot interactie en innovatie. We dagen onze partners uit om het standaard vastgoed aan weerszijden van de Buitengracht door te ontwikkelen binnen het concept van de Kien. Daarnaast willen we met hen de kwaliteit van de publieke ruimte verbeteren. Hergebruik, transformatie en verduurzaming van bestaand vastgoed, maar ook sloop en herbouw zijn mogelijk. Detailhandel, horeca en bedrijven zijn hier alleen mogelijk als service voor reizigers, studenten en werknemers van de daar gevestigde bedrijven. Deze voorzieningen moeten kortom specifiek bijdragen aan het concept van de Kien. Daarnaast is een zekere menging met wonen mogelijk. Dit zal de levendigheid van het gebied ten goede kunnen komen, maar mag geen afbreuk doen aan het functioneren van een stadscampus als de plek voor kantoren en onderwijsinstellingen.
De ambitie van de gemeente is om binnen de Kien parkeervoorzieningen op maaiveld (waar mogelijk) te verminderen ten gunste van de kwaliteit van de leefomgeving. De openbare ruimte kan daarmee een uitnodigende en hoogwaardige inrichting krijgen wat kansen biedt voor verblijf en ontmoeting.
De openbare ruimte van de stadscampus heeft ook aandacht nodig, dat vraagt om een investering. Met name rond de Handelskade/ Buitengracht is de verblijfskwaliteit matig en voelt de binnenstad ver weg. We willen met onze partners de kwaliteit verbeteren en programmatisch en fysiek veel meer verbinding tussen de binnenstad en de stadscampus tot stand te brengen. De ambitie is de openbare ruimte rondom de Verzetslaan in te richten als (stads)park.
Er zal ook meer ruimte komen voor de fiets. Een herinrichting van de Handelskade en de Verzetslaan zijn hiervoor nodig. De herinrichting van de Verzetslaan kan gekoppeld worden aan het weghalen van parkeren op maaiveld en de realisatie van een park.
Aanvullend wordt een extra voetgangersverbinding onder het spoor. voorzien tussen de PostNL locatie en de Stationstraat.
In het ontwikkelperspectief van de Kien zijn diverse infrastructurele, mobiliteits- en openbare ruimte maatregelen opgenomen.
- Agenda binnenstad
Bewoners en bezoekers zoeken in de binnenstad sfeer en beleving. Hiervoor zijn onmisbare ingrediënten: een onderscheidend en verrassend aanbod van winkels, horeca, culturele en toeristisch/recreatieve voorzieningen, een aangename ambiance en activiteiten. Daarbij zijn kwaliteit en uitstraling een voorwaarde. Het merendeel van deze ingrediënten is in Deventer ruim voor handen: het monumentale karakter van de binnenstad, het relatief grote aanbod van winkels met een ‘couleur locale’, de karakteristieke inrichting van de openbare ruimte en landelijk bekende evenementen zoals ‘Deventer op stelten’, het ‘Dickens festijn’ en de boekenmarkt.
De binnenstad zal de komende jaren een transformatie moeten ondergaan van ‘place to buy’ naar ‘place to be’. Als gevolg van de coronacrisis zal deze transformatie moeten versnellen of we nu willen of niet.
In de agenda binnenstad zijn diverse investeringsprojecten opgenomen:
- Lebuinuspleinen fase 2 Nieuwe Markt: €2,5 miljoen;
- Masterplan Verlichting: €2,0 miljoen;
- Stad aan de IJssel: €6,0 miljoen (Entrees en Welle met stadsbalkons);
- Herinrichting Broederenplein: €2,0 miljoen;
- Fietsvoorzieningen (parkeren, routering en verhuur): €4,0 miljoen (waarvan €0,4 miljoen gedekt).
- Culturele voorzieningen
De uitwerking van onze ambitie voor de culturele sector is uitgewerkt in een nieuwe visie op de cultuurinstellingen. Een rijk cultureel leven is een belangrijke vestigingsvoorwaarde voor inwoners. Meer mensen die wonen in en rondom de binnenstad kunnen dan weer zorgen voor meer financiële basis voor de huidige instellingen.
De omvang van culturele voorzieningen past reeds bij onze ambitie. Belangrijk is dat instellingen die interessant zijn voor inwoners blijven bestaan. Met name de situaties rondom de podiumkunsten zijn hierbij zorgelijk. Op dit moment lopen locatiestudies naar een nieuwe locatie voor het Burgerweeshuis. Ook verbouwen op de bestaande locatie is nog een optie.
Bij de voorjaarsnota 2021 en begroting 2022 is er €3,3 miljoen aanvullend gereserveerd voor het Burgerweeshuis. Deze aanvulling komt bovenop de beschikbare €1,0 miljoen die deels wordt en is ingezet om de huidige kosten te dekken. De totaal benodigde investering is echter hoger dan de gereserveerde middelen. Conform de Leidraad Grote Projecten, wordt eerst de initiatieffase doorlopen met een uitwerking en vergelijking van verschillende scenario’s en bijbehorende business cases (inclusief overige dekkingsbronnen)
- Herontwikkeling industriële gebieden - Haveneiland
Deventer biedt kansen voor een uniek vestigingsklimaat, met de ligging aan de IJssel en de nabijheid van de binnenstad als aantrekkelijke en inspirerende werkomgeving. Het Havenkwartier en het Rotokwartier vormen de schakel tussen de binnenstad en groot Bergweide, hier bieden we ruimte voor meer stedelijkheid en een brede mix van functies. Begin 2021 komt een nieuw beleidskader beschikbaar, te weten het ontwikkelbeeld voor Bergweide 3, Bergweide 4 en het Havenkwartier.
Voor de ontwikkeling van de Roto Smeets locatie is een handelingsperspectief gemaakt. De verwachting is dat deze ontwikkeling anterieur kan plaatsvinden zonder aanvullende financiering vanuit de gemeente. In het document ‘Havenkwartier in de stadsassenzone’ zijn in 2013 ten behoeve van de Ontwikkelagenda Overijssel – Stedendriehoek – Deventer de kansen rond het Havenkwartier in beeld gebracht. Project 1 (Hanzeweg) en 2 (Mr. De Boerlaan) zijn nu in uitvoering. De woningbouw in het Havenkwartier is onrendabel en wordt gesteund met middelen vanuit het Rijk (1e tranche woningbouwimpuls).
Het Haveneiland is de laatste in de rij. Bij de herijking Groot Bergweide is voorgesteld het haveneiland te ontwikkelen in co-creatie met ondernemers. Toch zal de ontwikkeling van het Haveneiland een onrendabele top kennen. Ongeacht de uitkomst van verdere samenwerking, zijn om de ontwikkeling van het gebied Haveneiland te versnellen investeringen nodig. Er zijn een paar rand voorwaardelijke investeringen in beeld:
- Bodemsanering oude BP-locatie
- Eventueel aanvullende ontsluiting naast de St. Olafstraat
- Verbeteren/ versterken kadeconstructies.
Voorlopig ramen we het benodigde bedrag op €7,0 miljoen.
- Mobiliteitsopgave Centrumschil (capaciteitsuitbreiding mits noodzakelijk)
De eindoplossing voor het parkeren in de binnenstad was voorzien in een bebouwde voorziening in het Sluiskwartier. Door de nieuwe ontwikkelfasering van het Sluiskwartier, is de eindoplossing niet meer in beeld. Daarnaast is op 2 januari 2019 het Grote Kerkhof autovrij gemaakt. Om toch in voldoende parkeren te voorzien, is het noodzakelijk dat de Brinkgarage permanent blijft staan en dat parkeren op de Melksterweide bij de Worp planologisch mogelijk is. Deze projecten zijn inmiddels uitgevoerd.
Als gevolg van de verschillende gebiedsontwikkelingen is er sprake van verdere groei van programma en bezoekers. Dit leidt ook tot een aanvullende mobiliteits- en parkeervraag. De ontwikkelingen in de Centrumschil stagneren onder andere door onderhandelingen over de parkeeroplossing of de beoogde parkeerbijdrage (o.b.v. de nota parkeernormen). Voor nieuwe ontwikkelingen wordt geen fysieke realisatie van parkeerplaatsen gevraagd, maar een financiële bijdrage. Aan de rand van de binnenstad kan vervangende parkeerruimte worden gerealiseerd.
Gezien het aanbod van openbaar vervoer en het streven naar innovatieve mobiliteitsfuncties, loopt al een project om te kijken of we als gemeente deels naar een nulnorm kunnen.
Dit neemt niet weg dat uitbreiding van parkeerruimte nodig blijft. In de Kien is ruimte voor een gebouwde parkeervoorziening / mobiliteitshub op de huidige P+R locatie. Het geraamde investeringsbedrag is €9,0 miljoen. De huidige raming van de onrendebale top bedraagt €4,2 miljoen. Daarnaast worden mobiliteitsvoorzieningen in en rondom het te ontwikkelen Rotokwartier voorzien. Hiervoor wordt een bijdrage geraamd van €1.500.000.
De nieuwe mobiliteitsvoorzieningen moeten ook beter verbonden worden met de binnenstad willen ze functioneren. De twee nieuwe verbinding voor voetgangers en fietsers is zowel bedoeld voor bewoners als bezoekers (die parkeren in de mobiliteitshub).
Gebiedsprogramma Keizerslanden
- Van Oldenielstraat
Als uitwerking van het ambitiedocument “Deventer: een bericht aan de Stad‟ (2010) is een bereikbaarheidsconclaaf georganiseerd waarin maatregelen voor negen samenhangende kwesties zijn geformuleerd. Afgelopen jaren zijn al diverse projecten uitgevoerd. Eén van de grootse resterende opgaven is de verkeerssituatie rondom de Van Oldenielstraat.
De Van Oldenielstraat is nu al een verkeerskundig knelpunt. Deventer heeft de ambitie om alleen al in Keizerslanden vanaf 2021 ruim 1400 woningen toe te voegen (inclusief Steenbrugge). Dit verhoogt de druk op de Van Oldenielstraat nog meer. Daarnaast willen we het doorgaand verkeer over de Welle ontmoedigen; autoluwer maken. Zo willen we de binnenstad en de IJssel meer met elkaar te verbinden (Stad aan de IJssel). Dit verkeer zal via de stedelijke ring waarvan de Van Oldenielstraat onderdeel uitmaakt, geleid moeten gaan worden.
Uit een verkeerstechnische studie is gebleken dat het vanuit de verkeerscapaciteit bezien noodzakelijk is de rijbaan tussen de kruisingen Hoge Hondstraat en Brinkgreverweg te verdubbelen. Dit heeft ingrijpende sociale en stedenbouwkundige consequenties. De kruisingen moeten worden vergroot, dat heeft ruimtelijke impact.
Alle werkzaamheden zijn geraamd op een bedrag van €12 miljoen. Vanuit programma Leefomgeving is een investeringsbudget beschikbaar van €2,875 miljoen.
- Nieuwbouw EHL en sporthal Keizerslanden (2 extra zaaldelen)
Voor zowel de vervangende nieuwbouw van het Etty Hillesum Lyceum (EHL) als voor sporthal Keizerslanden is een businesscase opgesteld. In 2021 zijn de bedragen in de begroting verwerkt. Op dit moment doen zich 3 ontwikkelingen voor.
- De gereserveerde bedragen zijn met name door de prijsstijgingen onvoldoende groot. De prijsstijgingen worden separaat meegenomen (autonoom).
- Daarnaast zijn de geraamde kosten voor de buitenruimte €1,9 miljoen. Binnen de begroting is dekking voor school €0,65 miljoen vanuit de school en voor €0,22 miljoen vanuit sport. Er is dus een aanvullende investering nodig van €1,0 miljoen.
- Voor de nieuwbouw van de sporthal bestaat nog de wens om 2 extra zaaldelen te realiseren. Dit bedrag wordt geraamd op €7,5 miljoen. Dit beleidskeuze deel maakt onderdeel uit van de voorportaallijst. Nadat de nieuwbouw een definitieve go kent, zal dit deel van de voorportaallijst vervallen, omdat de uitbreiding dan niet meer realiseerbaar is.
Poort van Deventer
Innovatie en toekomstbestendigheid zijn belangrijke onderdeel van het ondernemerschap dat we overal in het werklandschap tegen komen. Langs het eerste deel van het Hanzetracé (komende vanaf de A1) bevinden zich onze bedrijventerreinen. Het totale gebied omvat eén van de grootste aaneengesloten bedrijventerreinen in Oost-Nederland. Hier is een mix van grootschalige en diverse functies aanwezig.
Samen met het bedrijfsleven werken we aan bedrijventerreinen die klaar zijn voor de toekomst. We investeren in energietransitie, herontwikkeling van verouderde deelgebieden, energietransitie, de beroepshaven en duurzame mobiliteit/bereikbaarheid, zodat de bedrijventerreinen van nu hun waarde ook in de toekomst behouden. Door de dynamiek kunnen bedrijven elkaar versterken. In het uitvoeringsprogramma toekomstbestendige bedrijventerreinen is een budget beschikbaar van €2,0 mln. Hiervoor zijn de projecten geprogrammeerd.
Op het S/park (oud AKZO terrein) willen we een campus ontwikkelen voor startups en bedrijven in de veeleisende en hoog reactieve chemie en technologie. De huidige gebiedsontwikkeling S/Park is niet geslaagd. Het aantal gecreëerde arbeidsplaatsen bleef ver achter op de voorspelling. De overeenkomst S/Park is inmiddels ontbonden. We zoeken wel naar mogelijkheden voor een doorstart.
De voormalige gasfabriek is een centrum van innovatieve startups. Marktpartijen slaan hier de handen ineen. Voor het Hartenaasje sturen we op de ontwikkeling van een bijzondere ‘buitendijkse’ locatie met ondersteunende faciliteiten en diensten voor de oude terreinen van de gasfabriek en AKZO.
Genoemde gebieden moeten zich zo ontwikkelen dat deze qua functies iets zeggen over Deventer. We faciliteren de dynamiek van afzonderlijke bedrijven en nodigen hen uit om zich te profileren.
De voormalige terreinen van de gasfabriek en AKZO zijn verbonden met de ‘Centrumschil’ via de Zutphenseweg/Mr. De Boerlaan en de Handelskade. De ontwikkelingen van de Centrumschil liggen geografisch rondom deze wegen. Langs deze as vestigen zich kennisintensieve bedrijven. Deze entree van de stad moet stedenbouwkundig zich ook meer ontwikkelen naar een zichtbare Kennisas
- Infrastructuur rondom poort van Deventer
De Poort van Deventer vormt dé toegangspoort naar Deventer. Het gebied biedt ruimte aan economische activiteit, maar kent ook een sterke landschappelijke kwaliteiten. De gemeente wil de economische kwaliteit in het gebied een impuls geven en tegelijkertijd de ruimtelijke kwaliteiten van het gebied toegankelijk maken. Zowel voor autoverkeer, maar misschien meer nog wel voor langzaam verkeer.
De verkeersader Zutphenseweg in het gebied Poort van Deventer vormt een belangrijke schakel binnen het verkeersnetwerk van Deventer en is in de spitsen het drukste wegvak van Deventer. Plannen om het gebied te transformeren hebben niet alleen impact op de (auto)bereikbaarheid van de Poort van Deventer, maar ook op die van de hele stad. Voor de ontwikkeling van de stad als geheel is het van belang dat de verkeerskundige structuur wordt verbeterd zodat Deventer aantrekkelijk blijft, zowel voor bewoners en bezoekers van de stad als voor huidige en toekomstige bedrijven. Het kruispunt tussen de Zutphenseweg en de Visbystraat/Teugseweg zit in de huidige situatie tijdens de spitsperiodes al aan zijn maximumcapaciteit. Hierdoor ontstaat regelmatig filevorming. Daarom zijn nieuwe economische ontwikkelingen in de Poort van Deventer, die leiden tot een grote toename van verkeersbewegingen, zonder ingrepen niet mogelijk. Bij een toename van verkeer versterkt dit effect en nemen opstoppingen voor het kruispunt in aantal en intensiteit toe.
Om de stad op lange termijn bereikbaar te houden, is het noodzakelijk infrastructureel in te grijpen. Er zijn verkeerskundige deelprojecten in en om het gebied uitgewerkt, die het verkeerskundig systeem als geheel flexibeler maken en capaciteit toevoegen voor alle vervoersstromen. Deze deelprojecten creëren bovendien economische kansen in het gebied.
Deze maatregelen zijn ook op effectiviteit onderzocht. Conclusie uit dit onderzoek was dat een combinatie van deze maatregelen, met uitzondering van de slimme knip in de Zweedsetraat, leiden “tot een robuust stedelijk verkeersnetwerk”. Tevens passen deze maatregelen goed binnen het dakpanprincipe, dat de gemeente Deventer binnen de Omgevingsvisie hanteert.
Maatregel | Bedragen x €1.000 |
Aanleg verbindende infrastructuur tussen Teugseweg enZutphenseweg en het verplaatsen van de hoofdaansluiting van de Gasfabriek | 2.500 |
Terugbrengen van de Zutphenseweg ten noorden van deHanzeweg tot 2x1 rijstrook | 1.500 |
Versterken fietsnetwerk / aanleggen fietspad over de dijk | 450 |
"Slimme Knip" Zweedsestraat | 300 |
Verplaatsen tankstation en gebied stadsentree | 640 |
Aanleg voet- en fietsverbinding over het water | Nntb |
Aanleg extra rijstrook Deventer richting A1 (deels uitgevoerd, overig niet noodzakelijk) | - |
Totaal | 5.390 |
- Hoogwaardig Openbaar Vervoer
Centraal hierbij staat de as (Zutphenseweg, Mr. H.F. de Boerlaan, Handelskade). De gebiedsontwikkelingen in de Centrumschil zijn allemaal gerelateerd aan deze as. Vanwege de kennisintensieve bedrijven die aan deze as liggen, noemen we deze as ook wel de Kennis-as. Deze as had in het verleden een pure verkeersfunctie. Meer en meer zal de Kennis- as zich ontwikkelen naar een hoogwaardige openbaar vervoer functie. Hiervoor zijn investeringen nodig.
Er worden twee grote investeringen voorzien:
- Transferium €2,5 miljoen;
- Hoogwaardig openbaar vervoer verbinding €3,0 miljoen.
De kosten zijn sterk afhankelijk van de definitieve planvorming
Energietransitie
De grootste opgave waar we als maatschappij voor staan, is de energietransitie en de warmtetransitie. Dit heeft ook grote financiële impact. Dit kan niet naar verwachting niet zonder rijksmiddelen.
De gemeente zal zelf nauwelijks investeren. Zo zal de opwekking van energie CO2 neutraal moeten plaatsvinden. Dit betekent ook dat we een andere infrastructuur nodig hebben om de opgewekte energie op het juiste moment op de juiste plek te krijgen. Ook het aardgasvrij maken van de bebouwde omgeving vraagt forse investeringen van bedrijven, particulieren en corporaties. Dit kan naar verwachting niet zonder rijksmiddelen.
De gemeente zal zelf nauwelijks investeren in hardware voor de grootschalige energieopwekking (wind/zon) of de warmtetransitie. Dat is voor de warmtetransitie met name aan particuliere huisbezitters, beleggers en corporaties en eigenaren van warmtenetten. Energieleveranciers staan aan de lat voor verzwaring van het netwerk en commerciële partijen of energiecoöperaties investeren in de aanleg en exploitatie van windmolens en zonneparken. Uitzondering is de aanleg van het Slimme Warmtenet in Zandweerd. De raad heeft in oktober 2020 besloten tot een gemeentelijke investering in de aanleg.
De gemeentelijke rol bij energietransitie en warmtetransitie is faciliteren, initiëren, aan te jagen of (ruimtelijke) kaders te geven, zodat de doelstellingen voor de warmtetransitie en grootschalige energieopwekking gerealiseerd kunnen worden. Hiervoor zijn heel veel exploitatiemiddelen voor nodig (capaciteit en geld), maar dus geen separate investeringsmiddelen.
Programma Fiets
Het college heeft het programma fiets vastgesteld voor de periode 2021-2025. De afgelopen jaren is veel energie gestoken in het op peil brengen van het fietsnetwerk omdat de fiets hét vervoermiddel is voor in en buiten de gemeente. Binnen de meerjarenprogrammaring van zowel wegonderhoud als investeringen op gebied van infrastructuur, heeft de fiets altijd een prominente plek. Vanzelfsprekend betekent het inpassen van fietsinfrastructuur in de bestaande, soms historische omgeving ook het doen van compromissen.
Er ligt een grote opgave om de lijn van de afgelopen jaren voort te zetten en bij voorkeur zelfs een impuls te geven. De ambitie om in toekomst ‘dé slimme gemeente van Overijssel op gebied van positieve gezondheid en duurzame bereikbaarheid’ te worden vraagt om een schaalsprong in kwaliteit en investeringen. De focus ligt hierbij op de fiets in het economisch verkeer. Fietsen moet vanzelfsprekend worden naar werk, winkel en school. De kracht van het fietsbeleid ligt in de combinatie van maatregelen, op fysiek vlak én in gedrag, gebruikmakend van ontwikkelingen op gebied van intelligente verkeerssystemen en datagebruik. De fiets als hoofd-, voor- en natransport kan, al of niet in de vorm van deelmobiliteit, de logische stap worden naar een duurzaam bereikbare en gezonde Deventer samenleving.
De totale ongedekte investering, bedraagt €75 miljoen. De grootste projecten uit deze lijst zijn:
• Fietspad spoorbrug IJssel €16,0 miljoen;
• Fietsbrug IJssel F1 parallel langs A1 €20 miljoen;
• Spoor- en wegkruising Siemelinksweg langs Schipbeek 10 miljoen..
Verduurzaming gemeentelijk vastgoed
Bij het behandelen van de Begroting 2020 heeft de raad de motie “Verduurzaming gemeentelijk vastgoed” aangenomen. Daarin is de opdracht aan het college meegegeven om een plan van aanpak verduurzaming kernbezit op te stellen, onder andere vanwege de voorbeeldfunctie die de gemeente heeft voor bedrijven en particulieren in de verduurzamingsopgave van vastgoed. Dit is inmiddels uitgewerkt in een routekaart, portefeuillestrategie en een investeringsprogramma voor de periode 2022-2030.
Doelstelling volgens de klimaatwet en uitwerking in de sectorale routekaart gemeentelijk maatschappelijk vastgoed is om in 2050 nagenoeg energieneutraal te zijn. Daarvoor moet de CO2 uitstoot met 3,3% teruggedrongen worden. Om het totale gemeentelijke kernbezit (incl. onderwijshuisvesting en sportbedrijf) dat verwarmd wordt (ruim 120 panden) in 2050 energieneutraal te krijgen is een investering van ongeveer 45 miljoen netto nodig. Om op koers te liggen voor een energieneutraal vastgoed in 2050, is in de periode 2022-2030 een CO2 reductie van 33% nodig. Dat betekent een investering van bruto circa 21,2 miljoen. Netto betekent dit een investering van circa €14,9 miljoen (jaarlijks €1,65 miljoen), omdat een deel van de maatregelen terugverdiend kan worden door een lagere energierekening (15%) en een deel gedekt kan worden uit de groot onderhoudsbudgetten (15%). Dat betekent dat 70% van de investeringen onrendabel zijn. De structurele kapitaallast loopt op van €120.000 in 2023 tot ruim €1,1 miljoen in 2031.
Daarnaast is structureel €80.000 nodig voor energiemonitoring, coaching van energieverbruik door gebruikers, het inregelen van de installaties en projectleiding.
In meerjarig perspectief ziet het investeringsprogramma en de dekkingsbehoefte er als volgt uit:
Bedragen x €1.000 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | 2031 |
Investering (eenmalig) | ||||||||||
- jaarlijks | 1.650 | 1.650 | 1.650 | 1.650 | 1.650 | 1.650 | 1.650 | 1.650 | 1.650 | - |
- cumulatief | 1.650 | 3.300 | 4.950 | 6.600 | 8.250 | 9.900 | 11.550 | 13.200 | 14.850 | - |
Exploitatie (structureel) | ||||||||||
- Kapitaallasten | 120 | 240 | 370 | 490 | 610 | 740 | 860 | 990 | 1.110 | |
- Apparaatslasten | 80 | 80 | 80 | 80 | 80 | 80 | 80 | 80 | 80 | 80 |
Totaal | 80 | 200 | 320 | 450 | 570 | 690 | 820 | 940 | 1.070 | 1.190 |
dekking | -200 | -320 | -350 | -370 | -370 | -370 | -370 | -370 | -370 | |
Totaal | 0 | 0 | 100 | 200 | 320 | 450 | 570 | 700 | 820 |
Bij het vaststellen van de routekaart is een budget van €160.000 vrijgegeven, dat was vrijgevallen uit het stadhuiskrediet. Inschatting nu is dat vanuit dat budget voor de jaarschijf 2022 voldoende middelen resteren voor energiemonitoring, coaching, inregelen van installaties en projectleiding.
Vervanging dak de Scheg
Het dak van de Scheg is aan vervanging toe. Het dak is bijna 30 jaar oud en inmiddels zodanig beschadigd dat deze vernieuwd moet worden. Ook voldoet het dak van het zwembad niet meer aan de huidige eisen van duurzaamheid, wat leidt tot fors warmteverlies. Vervanging levert besparing aan energieverbruik op, zeker in combinatie met zonnepanelen. De kosten van deze investering worden de komende tijd duidelijk.
IHP Onderwijsgebouwen
Een nieuw integraal huisvestingsplan voor onderwijsgebouw is opgesteld en is vastgesteld. Dit IHP geeft inzicht in de benodigde investeringen voor diverse onderwijsgebouwen tot 2029. Veel investeringen zijn op dit moment in de begroting definitief opgenomen; de benodigde middelen zijn beschikbaar.
Voor de verplaatsing van de Deventer scheidsrechtersvereniging is een aanvullende investering nodig. Er zijn enkele bijkomende kosten als gevolg van het verplaatsen van de gasinstallatie, de sloop van het gebouw, misgelopen inkomsten en verhuizingskosten. Het gaat in totaal om €150.000.
Voor de voorportaallijst resteert nog een bedrag van €9.239.000. Ook hiervoor geldt dat de investering voor vervangende nieuwbouw of renovatie op het moment dat de gebouwen daadwerkelijk technisch zijn afgeschreven als autonoom moet worden aangemerkt.
Bereikbaarheidsconclaaf
Als uitwerking van het ambitiedocument „Deventer: een bericht aan de Stad‟ (2010) is een bereikbaarheidsconclaaf georganiseerd waarin maatregelen voor negen samenhangende kwesties zijn geformuleerd. Afgelopen jaren zijn al diverse projecten uitgevoerd.
Op de lange termijn wordt nog een aanvullende investering voorzien, te weten de aanleg van een derde brug.
Waterveiligheid en maatregelen IJssel (richting 2050)
Nieuwe landelijke waterveiligheidsnormeringen zullen op lange termijn > 2050 gevolg hebben voor hoe rond de binnenstad de waterveiligheid kunnen garanderen. Tegelijkertijd spelen daar de nodige die van invloed kunnen zijn op lokale waterstanden en waterkeringen. Zoals ontwikkelingen met betrekking tot de binnenvaart. Ook hebben we aandacht voor klimaatadaptatie bij ruimtelijke ontwikkelingen. Op lange termijn zijn investeringen in waterveiligheid nodig.
Vergroten capaciteit/ vervanging sluiscomplex
Als gevolg van de ontwikkeling van de Haven, wordt duidelijker dat de functionele capaciteit van de sluis beperkt is. De maximale schepen op de Ijssel (CEMT klasse Va) zijn groter dan de afmetingen van de sluiskolk. Daarnaast komt over 10 tot 20 jaar het einde van de levensduur van het sluiscomplex in zicht. Gezien de ambities rond de haven, de ontwikkeling van de logistiek, de problematiek rondom waterveiligheid en klimaat- en duurzaamheidsopgave, moet het vergroten / vervangen van het sluiscomplex worden opgepakt. De benodigde middelen zijn zo groot, dat we tijdig moeten gaan reserveren. Daarnaast kunnen we deze investering nooit alleen doen. Er zijn in Nederland zeer weinig gemeenten die een volwaardig sluiscomplex in een primaire waterkering moeten onderhouden (en vervangen). Het rijk, provincie, regio en het bedrijfsleven zullen moeten bijspringen.
Samenvatting
Samenvatting
Voorportaallijst (bedragen x €1.000) | Korte termijn | Middellange termijn | Lange termijn |
Wonen en voorzieningen | pm | pm | pm |
Gebiedsprogramma Centrumschil inclusief de Kien | |||
- De Kien * | 8.511 | 6.700 | |
- Agenda Binnenstad | 6.100 | 7.000 | 3.000 |
- Culturele voorzieningen – Burgerweeshuis | nntb | ||
- Herontwikkeling industriële gebieden – Haveneiland | 5.875 | ||
- Mobiliteitsopgave Centrumschil * | 8.839 | ||
Gebiedsprogramma Keizerslanden | |||
- Van Oldenielstraat * | 15.341 | ||
- Fietstunnel Winkelcentrum Keizerslanden * | 8.700 | ||
- Fietstunnel Van Oldenielstraat | 8.700 | ||
- Nieuwbouw sporthal Keizerslanden 2 extra zaaldelen | 7.500 | ||
- Nieuwbouw ETH en sporthal Keizerslanden buitenruimte | 1.000 | ||
Poort van Deventer | |||
- Infrastructuur rondom poort van Deventer | 5.390 | ||
- Hoogwaardig Openbaar Vervoer | 2.500 | 3.000 | |
Energietransitie | 0 | 0 | 0 |
Programma fiets ** | 14.000 | 15.000 | 46.000 |
Verduurzaming gemeentelijke vastgoed | 6.600 | 8.250 | |
Vervanging dak de Scheg | nntb | ||
IHP Scholen en Gymzalen | 150 | 9.239 | |
Bereikbaarheidsconclaaf – 3e brug | pm | ||
Waterveiligheid en maatregelen IJssel | pm | ||
Vergroten capaciteit / vervanging sluiscomplex | pm |
De projecten met * maken onderdeel uit van de propositie versnellingsgelden woningbouw.
De projecten met ** maken deels onderdeel uit van de propositie versnellingsgelden woningbouw voor zover gekoppeld aan de ontwikkelingen in de Centrumschil en de Kien.