Verbindend kader
Met het Verbindend Kader Sociaal Domein hebben we de afgelopen jaren samenhang en verbinding gebracht in de ambities en doelstellingen in het sociaal domein. Een integrale benadering is van belang om slagkracht te realiseren op de snijvlakken van de diverse programma’s en de overstijgende thema’s. Deze koers zetten we de komende jaren voort. Deventer investeert in haar inwoners, in voorzieningen en in onze leefomgeving om ervoor te zorgen dat iedereen mee kan doen en ertoe doet. We bouwen verder aan de sociale infrastructuur om ervoor te zorgen dat onze inwoners volwaardig mee kunnen doen, waar nodig bieden we passende ondersteuning naar zorg en werk, stimuleren we inwoners om elkaar te ondersteunen en zich in te zetten voor hun omgeving en bieden we inwoners gelijke kansen.
We zetten ons de komende jaren in op een aantal verbindende ambities in het sociaal domein:
- Via het wijk- en dorpsgericht werken versterken we de sociale infrastructuur dichtbij, zodat alle inwoners mee kunnen doen, waarbij de eigen kracht van inwoners en de dragende kracht van de samenleving centraal staat;
- We versterken onze inzet op preventie, vroegsignalering en verbetering van leefstijl;
- We zorgen ervoor dat alle kinderen en jongeren kansrijk, veilig en gezond kunnen opgroeien en hun talenten kunnen ontwikkelen in onze wijken en dorpen;
- We investeren in innovatieve, integrale en toekomstbestendige dienstverlening op het gebied van bestaanszekerheid, passende ondersteuning en activering naar werk;
- We vernieuwen door partnerschappen te sluiten met maatschappelijke partners en inwoners.
Meer informatie
Actuele beleidscontext
Actuele beleidscontext
Sport
Begin 2022 is het beleidskader ‘Samen sporten maakt sterk 2021-2030’ vastgesteld. We versterken het georganiseerd sporten bij verenigingen. We gaan door met voorbereiding van sporthallen in Marke Zuid en Bathmen en stellen een lange termijn visie op voor sportcomplex De Scheg op basis waarvan investeringen worden gedaan. Vanuit het lokaal sportakkoord ondersteunen we projecten van sportverenigingen op het gebied van professionalisering van de organisatie en activering van inwoners. De landelijke combinatiefunctieregeling en sportakkoord lopen eind 2022 af. Op basis van de voorwaarden van de nieuwe regelingen gaan we de inzet voor komende jaren vaststellen.
Gezondheid
Begin 2023 zal de actualisatie van het Gezondheidsbeleid worden afgerond. Insteek is na te gaan wat er in de afgelopen periode is bereikt, welke aanpak heeft gewerkt, welke ontwikkelingen er zijn en wat er nodig is op korte en langere termijn om de gezondheid van de Deventenaren verder te verbeteren en gezondheidsverschillen te verkleinen. De Deventer Aanpak van Ziekte en Zorg naar Gezondheid en Gedrag is en blijft de basis van ons beleid en ons handelen.
Wmo
In 2023 is de aanbesteding Wmo afgerond en gaan we een langdurige samenwerking met onze zorgaanbieders aan. Hiermee geven wij de hernieuwde kaders uit het Wmo beleidskader verder vorm en inhoud . De samenhang en samenwerking tussen buurthuizen, algemene voorzieningen en Wmo maatwerk wordt hiermee versterkt. Voor de realisatie van de doelen en uitgangspunten uit het Wmo beleidskader biedt ook het traject 'Voorzieningen in de buurt’ goede mogelijkheden. Door de beperkte doorstroming op de woningmarkt blijven ouderen langer thuis wonen. Hierdoor stijgt het aantal aanvragen voor trapliften en woningaanpassingen. Ook mobiliteit is een belangrijk onderdeel van het langer zelfstandig thuis kunnen blijven wonen. Team Toegang en Voor Elkaar Teams werken samen aan collectieve oplossingen voor deze vraagstukken.
In samenwerking tussen de drie programma's in het sociaal domein zetten we in op een stevige sociale infrastructuur in de wijken/ buurten/ dorpen.
Team toegang Wmo en de Voor Elkaar teams werken in alle wijken/dorpen nauw samen om de uitgangspunten uit ons Wmo beleidskader vorm te blijven geven. Hierbij wordt ook met het Bijzonder Zorg Team samengewerkt ingeval er zorg mijdend en zorgwekkend gedrag gesignaleerd wordt of als er vragen zijn over GGZ dan wel gecompliceerde casussen.
Maatschappelijke opvang/Beschermd wonen
Binnen het regionaal samenwerkingsverband beschermd wonen en maatschappelijke opvang werken de gemeenten Deventer, Lochem, Olst-Wijhe, Raalte en Zutphen samen onder aanvoering van de centrumgemeente Deventer. De samenwerking richt op zich op voorzieningen en activiteiten beschermd wonen, maatschappelijke opvang, verslavingszorg en de openbare geestelijke gezondheidszorg (oggz). De inzet daarbij is gericht op die inwoners die niet (meer) op eigen kracht voldoende zelfredzaam zijn als gevolg van dakloosheid en/of psychische of psychosociale problematiek (al dan niet in combinatie met licht-verstandelijke beperkingen). Soms is daarbij sprake van verslavingsproblematiek en/of het mijden van zorg, hulp en ondersteuning. De Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo 2015) vormt hierbij het wettelijke kader. Met het geheel van deze activiteiten dragen wij bij aan het maatschappelijk herstel van de betreffende inwoners, maar ook aan de veiligheid en stabiliteit van de betreffende inwoners, de naaste sociale omgeving en de samenleving als geheel.
In 2023 zetten wij in de regio onder meer verder in op de voorbereiding van de doordecentralisatie van de rijksmiddelen beschermd wonen (door het Rijk voorgenomen per 1-1-2024) en daaraan gekoppeld de invoering van het woonplaatsbeginsel. Nadat al eerder het concept-samenwerkingsconvenant voor een zienswijze aan de raden is voorgelegd, ontvangen de betreffende gemeenteraden in 2023 een definitief voorstel, waarbij het laatste besluit wordt genomen. ten aanzien van het vervolg van de regionale samenwerking vanaf 1-1-2024. Dit onder voorbehoud van landelijke besluitvorming die de doordecentralisatie van beschermd wonen vanaf 2024 bevestigd. Ook wordt in 2023 een geactualiseerde regiovisie aan de gemeenteraden voorgelegd. Verder wordt in 2023 ingezet op het verder voorkómen en tegengaan van dakloosheid onder jongvolwassenen (op basis van de uitgevoerde regionale verkenning in 2022), voortzetting van de pilot dagactivering/24-uursopvang, het terugdringen van de wachtlijst beschermd wonen en de beweging naar beschermd thuis. Hiermee wordt bijgedragen aan de continuïteit, kwaliteit én vernieuwing van beschermd wonen en maatschappelijke opvang.
In 2023 wordt, vanuit de lokale verantwoordelijkheid als eigenaar van het gebouw en in nauwe afstemming met de regio beschermd wonen en maatschappelijke opvang, de renovatie Polstraat 8 – 10 verder uitgevoerd ten behoeve van de hierin gehuisveste maatschappelijke functies.
Inclusie, sociale cohesie
In Deventer behandelen we elkaar gelijk, ongeacht wie je bent, waar je in gelooft en van wie je houdt. Inclusiviteit is de norm. Ook in de komende periode zal het beleid zich richten op een gelijkwaardigheid voor alle inwoners van Deventer. Deventer zal zich actief blijven inzetten als Regenbooggemeente en een gemeente waarin iedereen actief kan zijn. Daarnaast gaan we na hoe we- in samenspel met andere programma's- een vuist kunnen maken tegen polarisatie.
WijDeventer
De aanpak WijDeventer is bij uitstek een wijkgerichte benadering en gericht op participatie en actief burgerschap. De doorontwikkeling hiervan zetten we voort waarbij we met name kijken hoe we zoveel en breed mogelijk doelgroepen (leeftijden en culturen) kunnen bereiken. Daarnaast kijken we waar de randvoorwaarden voor de wijkbudgetten kunnen/ moeten aanpassen om ook in wijken waar dat minder vanzelfsprekend is (meer) initiatieven te ontplooien. Daarbij blijven we nagaan hoe de inzet van zowel de rol van de wijkmanager als de WijDeventer aanpak afgestemd kan worden op hetgeen specifiek bij de buurt/ wijk/ dorp past. De wijkmanagers spelen ook een nadrukkelijke rol in zowel de verbinding in netwerken in de wijken als de signaleringsoverleggen. Zij zullen hierbij nadrukkelijk inzetten op het samenspel met andere professionals in de wijk en met de Voor Elkaar teams in het bijzonder. In het afgelopen jaar is een begin gemaakt met het meer wijkgericht programmeren, met als doel te komen tot meer integrale samenwerkingsverbanden en bundeling van budgetten op wijkniveau. Wijkmanagers zijn hier bij betrokken omdat zij hierin een belangrijke verbindende en adviserende rol kunnen spelen.
Inburgering
Sinds 1 januari 2022 is de nieuwe wet inburgering van kracht en is een start gemaakt met de uitvoering van de gemeentelijke regierol.
We hebben een jaar ervaring opgedaan met de nieuwe wet inburgering. Het doel van deze wet is dat alle nieuwkomers met een inburgeringsplicht zo snel mogelijk Nederlands leren spreken en schrijven op het voor hen hoogst haalbare niveau. Ook is het doel dat zij zo snel mogelijk, het liefst betaald, werk krijgen, om zo volwaardig mee te kunnen doen in Nederland. Daarnaast zijn wij verantwoordelijk voor het realiseren van de taakstelling huisvesting. De verwachting is dat de taakstelling voor de huisvesting en de instroom van deze inburgeraars voor 2023 verdubbeld wordt. Bij de start van de wet inburgering was er een bepaalde verwachting van de verdeling van de inburgeraars over de drie leerroutes: de onderwijsroute, de B1-route en de zelfredzaamheidsroute. De verdeling over de verschillende leerroutes blijven we goed volgen. Op basis van de cijfers uit de eerste helft van 2022 hanteren wij dezelfde verdeling als in 2022 over de verschillende leerroutes. Voor de jonge inburgeraars wordt de aansluiting gezocht met de integrale jongerenaanpak. Verder willen we ons nog meer focussen op het verkrijgen van werk.
Doelstelling - Schuldhulpverlening
Iedere inwoner met een laag (besteedbaar) inkomen of schulden weet welke ondersteuning de gemeente kan bieden en ontvangt deze.
Relatie met strategisch doel
Iedereen doet ertoe
Prestaties
Doelstelling - Inburgering
Inburgeringsplichtigen leren zo snel mogelijk de Nederlandse taal op het voor hen hoogst haalbare niveau en gaan volwaardig aan de Nederlandse samenleving deelnemen, bij voorkeur door middel van betaald werk.Relatie met strategisch doel: Oog voor elkaar en Samenwerken en samen leven.
Relatie met strategisch doel
Iedereen doet ertoe
Prestaties
Doelstelling - Sport en beweging
Samen sporten maakt sterk. We versterken het georganiseerd sporten bij verenigingen, als belangrijke sociale en sportieve basis
Relatie met strategisch doel
Iedereen doet ertoe
Prestaties
Doelstelling - Sociale cohesie, diversiteit en inclusiviteit
we zetten in op het versterken van sociale cohesie en het vergroten van de diversiteiten en inclusiviteit in Deventer
Relatie met strategisch doel
Iedereen doet ertoe
Prestaties
Doelstelling - Regionale voorzieningen beschermd wonen en maatschappelijke opvang
Door regionale voorzieningen beschermd wonen, maatschappelijke opvang, bed & break, oggz en verslavingszorg wordt maatschappelijke uitval van inwoners voorkomen, maatschappelijk herstel, participatie en zelfredzaamheid van inwoners vergroot en de veiligheid en stabiliteit van deze inwoners bevorderd, waardoor inwoners (zo snel mogelijk weer) zo zelfstandig mogelijk kunnen wonen, met daarbij de noodzakelijke hulp, zorg en/of begeleiding.
Relatie met strategisch doel
Iedereen doet ertoe
Prestaties
Doelstelling - Maatwerk
Waar inwoners onvoldoende in staat zijn om deel te nemen, ondersteunen we ze. Dit doen we door goed naar de specifieke omstandigheden te kijken en ondersteuning of zorg te bieden waar nodig.
Relatie met strategisch doel
Iedereen doet ertoe
Prestaties
Doelstelling - Gezond leven in Deventer
Inwoners in Deventer kunnen zo lang mogelijk gezond leven in Deventer. Ongeacht afkomst, sociaal economische status en kennis.
Relatie met strategisch doel
Iedereen doet ertoe
Prestaties
Beleidsindicatoren | Meedoen | ||||
Nummer | Taakveld | Naam | Waarde | Toelichting | Bron |
20 | Sport, cultuur en recreatie | Niet sporters | 48,90 | % | RIVM |
32 | Sociaal domein | Cliënten met een maatwerkarrangement WMO | 800 | Aantal per 10.000 inwoners | GMSD |
(bedragen x €1.000)
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
Lasten | 95.743 | 92.099 | 90.481 | 89.002 | 88.804 |
Baten | 5.118 | 4.192 | 4.329 | 4.804 | 4.769 |
Saldo exclusief reserves | -90.626 | -87.908 | -86.153 | -84.198 | -84.035 |
Storting in reserves | 934 | 2.430 | 2.437 | 2.464 | 2.417 |
Putting uit reserves | 11.028 | 5.031 | 2.564 | 2.491 | 2.376 |
Saldo reserves (taakveld Mutaties reserves) | 10.094 | 2.601 | 127 | 27 | -42 |
Saldo inclusief reserves | -80.532 | -85.306 | -86.026 | -84.171 | -84.077 |
De stijging van het saldo met €4.775.000 in 2023 ten opzichte van 2022 is als volgt te verklaren:
Sportbeleid en activering
Het sportbedrijf heeft in 2022 een aanvullende subsidie ontvangen voor de stijgende energielasten €622.000. Daarnaast werd er in 2022 €75.000 beschikbaar gesteld voor het onderzoek visie Scheg. Tot slot hebben we €150.000 teruggevorderd aan corona gelden bij het sportbedrijf.
Samenkracht
Tot 2022 werden de Van Wieg naar Werk projecten uit een bestemmingsreserve gefinancierd. Voor 2023 en 2024 is er vanuit de algemene middelen aan programma Meedoen €1,5 miljoen euro toegevoegd om de projecten te continueren.
Maatwerkdienstverlening 18+
Het budget van WMO diensten (hulp bij het huishouden, daginvulling en persoonlijke ondersteuning) stijgt met circa €906.000 als gevolg van de prijs- en looncompensatie. Daarnaast is bij de 2e kwartaalrapportage 2018 mede vanuit de maartcirculaire, een oplopend bedrag beschikbaar gesteld voor verwachte volumegroei, wat voor 2023 een stijging betekent van €737.000. We betalen in 2023 €150.000 minder aan Plus OV i.v.m. volume daling vervoer. Tevens waren er in 2022 twee eenmalige budgetten voor ICT inhuur (€272.000) en extra geld ter bestrijden van (dreigende) schulden en armoede problematiek (€197.000).
Geëscaleerde zorg 18+
De lasten op het taakveld Geëscaleerde zorg zijn ten opzichte van 2022 gestegen met €1.197.521 als gevolg van de toegekende loon- en prijsontwikkeling in de decentralisatie uitkering beschermd wonen bij de meicirculaire 2022. Tegenover deze stijging staat een structurele vrijval van het budget van Beschermd Wonen van €500.000 zoals toegelicht in het Hoofdstuk Financiën.
Volksgezondheid
In 2022 eenmalige middelen voor gezond in de stad (€128.000). Voor 2023 stijgt de inwonersbijdrage van de GGD met €195.000.
Overige
De overige stijging wordt voornamelijk verklaard door reguliere prijs- en looncompensatie op de verschillende budgetten.
(bedragen x €1.000)
Meedoen | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Geëscaleerde zorg 18+ | -26.079 | -22.708 | -21.402 | -21.405 | -21.412 |
Maatwerkdienstverlening 18+ | -25.895 | -26.946 | -27.691 | -27.656 | -27.586 |
Maatwerkvoorzieningen (WMO) | -3.082 | -3.251 | -3.257 | -3.255 | -3.255 |
Samenkracht en burgerparticipatie | -15.104 | -15.169 | -13.719 | -11.848 | -11.517 |
Sportaccommodaties | -2.637 | -2.737 | -2.962 | -3.055 | -3.351 |
Sportbeleid en activering | -5.839 | -5.526 | -5.523 | -5.519 | -5.516 |
Treasury | 603 | 577 | 552 | 526 | 502 |
Volksgezondheid | -4.555 | -4.664 | -4.666 | -4.668 | -4.584 |
Wijkteams | -8.039 | -7.483 | -7.485 | -7.317 | -7.317 |
Saldo exclusief reserves | -90.626 | -87.908 | -86.153 | -84.198 | -84.035 |
(bedragen x €1.000)
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
Uitgaven t.l.v. investeringen | 10.331 | 3.871 | 2.808 | 0 |
Inkomsten t.g.v. investeringen | 1.548 | 517 | 487 | 0 |
Saldo | -8.783 | -3.354 | -2.321 | 0 |
Documenten
Documentnaam | Bestandsgrootte | Openen |
Sportbeleid 2021-2030 | 0,6 Mb | |
Regionaal actieplan 2017-2022 Transformatie maatschappelijke opvang, verslavingszorg, openbare geestelijke gezondheidszorg en beschermd wonen ggz | 0,5 Mb | |
Regiovisie 2017-2022 Transformatie maatschappelijke opvang, verslavingszorg, openbare geestelijke gezondheidszorg en beschermd wonen ggz | 0,5 Mb | |
Verbindend kader Sociaal domein 2019-2022 | 1,0 Mb | |
Beleidsplan Vrijwilligers en mantelzorgers 2022-2026 | 0,5 Mb |
GR
GR Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD) IJsselland
GR
Vestigingsplaats: | Zwolle | ||
Website: | |||
Programma: | Meedoen | ||
Aard: | GR | ||
Deelnemingspercentage: | 9% | ||
Doel en openbaar belang: | Beschermen en bevorderen van de gezondheid van onze inwoners. Daarbij richt de GGD zich op het verminderen van ongelijkheid in de kans op goede gezondheid onder inwoners.GGD IJsselland is daarnaast onderdeel van een samenhangend aanbod van publieke gezondheid in Nederland. Samenwerking in de regio IJsselland door uitvoering van de Wet publieke gezondheid en richt zich op jeugdgezondheidszorg, infectieziektebestrijding, monitoring van gezondheid en advies over gezondheidszorg aan gemeenten, zorg voor publieke gezondheid bij crisis en rampen. Volgens de wet moeten GGD-en dezelfde gebiedsindeling bevatten als de gemeenten die samen de Veiligheidsregio vormen. | ||
Financieel risico: | Elke gemeente geeft een bijdrage per inwoner voor de basisproducten die voor alle gemeenten gezamenlijk worden uitgevoerd (inwonerbijdrage). GGD IJsselland voert een actief financieel risicobeleid. Risico's voor de GGD zijn o.a. faillissement van toeleveranciers, claims, extra inzet medewerkers bij uitbraak infectieziekte en boventallig personeel bij beëindiging of afnemende activiteiten. Indien de weerstandscapaciteit niet voldoet, kunnen gemeenten – naar rato van het inwonertal - worden aangesproken op een eventueel exploitatietekort. Het weerstandsvermogen is met een ratio van 1,09 goed. Op basis van de meerjarenraming van GGD IJsselland en het beschikbare weerstandsvermogen is het risico voor de gemeente Deventer klein. | ||
Toelichting: | In totaal nemen 11 gemeenten deel aan de Gemeenschappelijke Regeling (GR) GGD IJsselland. Elke gemeente heeft 1 stem. De zeggenschap in de GGD is daarmee afgerond 9%. Het financieel belang van Deventer in de GGD is echter 18,3%. | ||
Beleidsvoornemens: | GGD ontwikkelingenbrief: “Zolang we in Nederland de focus niet verleggen naar gezondheid en gedrag zullen de gezondheidsverschillen en ziektelasten verder toenemen. Meer nog dan gezondheidsbescherming en preventie moeten we gezondheid bevorderen door lokaal, regionaal en landelijk te werken aan een gezonde basis. De coronacrisis heeft deze boodschap versterkt. Er is nu een niet te missen kans om de publieke gezondheid te versterken en samen te werken aan weerbare en gezonde inwoners. Alle 25 GGD-en in Nederland en ook GGD IJsselland moeten vol op deze beweging kunnen inzetten en ook op lange termijn voorbereid zijn op nieuwe crisissen. Dit is ook landelijk hoog op de agenda gezet richting het nieuwe kabinet. Daar is een robuuste organisatie voor nodig en moeten nu een aantal structurele investeringen worden gedaan in de basis van de organisatie van GGD IJsselland”. | ||
Contractwaarde 2023: | €130.436 | ||
Bijdrage GR 2023: | €3.866.465 | ||
Subsidie 2023: | |||
Dividend 2023: |
Financiele gegevens | 2021 | 2022 | 2023 |
Eigen vermogen: | €2.546.000 | €1.500.000 | €2.500.000 |
Vreemd vermogen: | €18.252.000 | €7.669.000 | €7.374.000 |
Resultaat: | -€368.000 | €0 | €0 |
Bron: | Jaarrekening | Begroting | Begroting |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2021: | |||
Garantie 31-12-2021: | |||
Lening 31-12-2021: |
GR Vervoerscentrale Stedendriehoek
GR
Vestigingsplaats: | Lochem | ||
Website: | |||
Programma: | Meedoen | ||
Aard: | GR | ||
Deelnemingspercentage: | 11% | ||
Doel en openbaar belang: | Samenwerking in de regio Stedendriehoek om ervoor te kunnen zorgen dat inwoners in staat zijn om zich, naast het openbaar vervoer, zelfstandig en tegen een redelijk tarief te verplaatsen met een vorm van aanvullend openbaar vervoer of via het doelgroepenvervoer. | ||
Financieel risico: | In de begroting staan de financiële risico's vermeld. De vervoercentrale heeft weinig financiële ruimte in de begroting om die risico’s op te vangen. De begroting van Plus OV is ambitieus als het gaat om de voorgenomen kostenverlaging in de organisatiekosten. De begroting maakt zichtbaar dat de fase van kostenverlaging over gaat naar de fase van kostenbeheersing. De jaarlijks toe te passen inflatiecorrectie, de NEA-index, de CAO-stijgingen en de afbouw van de subsidie door de provincie werken kostenverhogend op de autonome kostenontwikkeling. Spanningen (oorlog in Oekraïne) en brandstofprijzen inflatie zijn belangrijke risico’s voor Plus OV. Als de vervoercentrale niet meer aan haar verplichtingen kan voldoen, moeten de deelnemende gemeenten daarvoor betalen. | ||
Toelichting: | |||
Beleidsvoornemens: | De komende jaren staan in het teken van het verder verlagen van de organisatie- en vervoerskosten, waarbij in 2021 de focus lag op het vraagafhankelijk vervoer. Dit wordt in 2022 voortgezet. | ||
Contractwaarde 2023: | €1.169.567 | ||
Bijdrage GR 2023: | €644.767 | ||
Subsidie 2023: | |||
Dividend 2023: |
Financiele gegevens | 2021 | 2022 | 2023 |
Eigen vermogen: | €620.919 | €571.858 | €336.389 |
Vreemd vermogen: | €7.227.443 | €3.879.530 | €4.124.488 |
Resultaat: | €160.030 | €0 | €0 |
Bron: | Jaarrekening | Begroting | Begroting |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2021: | |||
Garantie 31-12-2021: | |||
Lening 31-12-2021: |
NV
NV Sportbedrijf Deventer
NV
Vestigingsplaats: | Deventer | ||
Website: | |||
Programma: | Meedoen | ||
Aard: | NV | ||
Deelnemingspercentage: | 100% | ||
Doel en openbaar belang: | Stichten, beheren, exploiteren en in stand houden van binnensportaccommodaties (De Scheg, Borgelerbad, sporthallen/gymzalen). | ||
Financieel risico: | Op basis van een risicoscan is het benodigd weerstandvermogen voor de NV vastgesteld. Als subsidieverstrekker zorgt de gemeente voor een stuk borging van de continuïteit van deze vennootschap. Een substantieel ander deel zal van de gebruikers (opbrengsten) moeten blijven komen. Dat was, is en blijft een risico voor dergelijke voorzieningen en het is voor de vennootschap een uitdaging om te blijven zorgen voor een aantrekkelijk aanbod tegen marktconforme/concurrerende prijzen in het belang van het op niveau houden van het gebruik. Actueel nieuw risico is de ontwikkeling van de energiekosten. Die zijn, mede door de oorlog in Oekraïne, zo hard gestegen dat het sportbedrijf voor 2022 een aanvullende subsidie van de gemeente heeft ontvangen van €622.000. Hoe de energiekosten zich verder meerjarig gaan ontwikkelen is nog onduidelijk. Risico is dat het sportbedrijf ook meerjarig een aanvullende beroep op gemeentelijke middelen gaat doen. | ||
Toelichting: | De jaarrekening 2021 laat een weerstandsvermogen van afgerond €1,2 miljoen zien. Het beoogd benodigd weerstandsvermogen (vastgesteld in mei 2022 is €1,1 miljoen is daarmee gerealiseerd. Constatering is dat het weerstandsvermogen maar deels liquide beschikbaar is. Voor 2022 is €340.000. Meerjarig groeit het liquiditeitssaldo naar €1,1 miljoen in 2025. | ||
Beleidsvoornemens: | Eind 2019 is de strategische visie High Five 2020 van de NV Sportbedrijf Deventer vastgesteld en gebaseerd op de gemeentelijke beleidskader sport “Samen sporten maakt sterk 2021-2030”, Het Nationaal Sportakkoord, de Toekomstverkenning sport (vanuit het Sociaal Cultureel Planbureau en het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu). Een visie voor de toekomst van De Scheg wordt in 2022 uitgewerkt en vervolgens met het college en de raad besproken. Die vast te stellen visie wordt de basis voor (vervangings-)investeringen in De Scheg. | ||
Contractwaarde 2023: | |||
Bijdrage GR 2023: | |||
Subsidie 2023: | €4.368.586 (inclusief onder andere verenigingsondersteuning en sportstimulering) | ||
Dividend 2023: |
Financiele gegevens | 2021 | 2022 | 2023 |
Eigen vermogen: | €1.210.866 | €1.321.016 | €1.494.395 |
Vreemd vermogen: | €19.176.690 | Niet begroot | Niet begroot |
Resultaat: | €180.035 | €110.150 | €173.379 |
Bron: | Jaarrekening | Begroting | Prognose |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2021: | €90.756 (€0) | ||
Garantie 31-12-2021: | €1.237.064 | ||
Lening 31-12-2021: | €12.685.062 |