Inzicht
Weerstandsvermogen is het vermogen van de gemeente om financiële tegenvallers op te kunnen vangen zonder dat dit invloed heeft op het uitvoeren van de programma’s.In deze paragraaf laten we zien hoe het weerstandsvermogen is samengesteld uit de risico's en de weerstandscapaciteit. Ook zijn de financiële kengetallen en de meerjarenbalans opgenomen in deze paragraaf.
Conclusies
De uitkomst van de ratio weerstandsvermogen is 0,99. Het beschikbare weerstandscapaciteit is gedaald van €15,9 miljoen naar €13,6 miljoen. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door de verlaging van de specifieke weerstandsreserve bij de 1ste kwartaalrapportage. De benodigde weerstandscapaciteit is gedaald van €14,7 naar €13,8 miljoen. Dit wordt veroorzaakt door lagere risico's in de grondexploitaties (zie paragraaf Grondbeleid). Voor het bereiken van een voldoende hoog weerstandsvermogen (ratio van minimaal 1) wordt de specifieke weerstandsreserve verhoogd met €163.000.
Relevante aspecten
- 39 risico’s komen in aanmerking voor het aanhouden van weerstandsvermogen.
- 8 van deze risico’s hebben een risicoscore ≥ 9.
De gemeente Deventer zal de financiële risico’s en ontwikkelingen continue en nauwlettend volgen. Waar mogelijk en noodzakelijk worden extra beheersmaatregelen genomen. In de jaarrekening 2022 wordt de ratio weerstandsvermogen opnieuw bepaald.
Weerstandsvermogen
Het weerstandsvermogen bestaat uit de relatie tussen de weerstandscapaciteit (de middelen en mogelijkheden waarover de gemeente beschikt of kan beschikken om niet begrote kosten te dekken) en alle risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen en die van materiële betekenis kunnen zijn in relatie tot de financiële positie. Een risico is een onzekere gebeurtenis met oorzaken, een kans van optreden en mogelijke gevolgen voor de gemeentelijke doelstellingen.
Het weerstandsvermogen is een belangrijk onderdeel van risicomanagement en zorgt ervoor dat Deventer financiële tegenvallers op kan vangen zonder dat dit invloed heeft op het uitvoeren van de programma’s. Deze paragraaf is opgesteld volgens het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV), de beleidsnota Risicomanagement en Weerstandsvermogen (2015) en de beleidsnota reserves en voorzieningen (2018).
Een goed zicht op de aanwezige risico’s en het hebben van financiële buffers heeft verschillende voordelen. Ten eerste kan ervoor worden gezorgd dat incidentele tegenvallers op te vangen zijn zonder dat de gemeente meteen hoeft te bezuinigen, waardoor een continuïteit van de dienstverlening gewaarborgd is en het behalen van doelstellingen niet financieel gehinderd wordt. Daarnaast kunnen buffers dienen als een extra zekerheid om onvoorspelbare risico’s op te vangen, waarmee in het risicoprofiel niet of slechts gedeeltelijk rekening mee is gehouden.
Meer informatie
Beschikbare weerstandscapaciteit
Beschikbare weerstandscapaciteit
De beschikbare weerstandscapaciteit bestaat uit middelen en mogelijkheden waarover de gemeente beschikt om niet-begrote kosten die onverwacht en substantieel zijn te dekken. Voor Deventer zijn dit de specifieke weerstandsreserve¹, de onbenutte (flexibele) begrotingsruimte, de onbenutte investeringsruimte, de onbenutte belastingcapaciteit en de stille reserves.
Samenstelling beschikbare weerstandscapaciteit
(bedragen x €1.000)
Element | Onderdeel | Waarde |
Specifieke weerstandsreserve per 31-12-2022 | 11.629 | |
Onbenutte begrotingsruimte | Post onvoorzien | 253 |
Stelpost structurele autonome ontwikkelingen | 1.725 | |
Stelpost accres algemene uitkering (gemeentefonds) | - | |
Onbenutte investeringsruimte | - | |
Onbenutte belastingcapaciteit | - | |
Stille reserves | p.m. | |
Saldo weerstandscapaciteit 31-12-2021 | 13.607 |
Specifieke weerstandsreserve
Specifieke weerstandsreserve
Het beschikbare weerstandsvermogen is gedaald van €15,9 miljoen naar €13,6 miljoen. Dit bestaat hoofdzakelijk uit de specifieke weerstandsreserve.
Voor het opvangen van niet of heel moeilijk kwantificeerbare risico’s houdt Deventer middelen aan in de generieke weerstandsreserve. Dit zijn risico’s als gevolg van economische vooruitzichten en bestuurlijke besluitvorming. Voorbeelden daarvan zijn de algemene uitkering (gemeentefonds), verkoop van gronden en panden (geen grondexploitatie), verbonden partijen, garantstellingen en nog te implementeren bezuinigingen.
Onbenutte (flexibele) begrotingsruimte
Onbenutte (flexibele) begrotingsruimte
De onbenutte (flexibele) begrotingsruimte bestaat in Deventer uit de posten Onvoorzien, de stelpost Autonome ontwikkelingen en de stelpost Accres algemene uitkering (gemeentefonds). De stelpost accres algemene uitkering wordt in deze begroting verlaagd naar nul waardoor deze niet meer meetelt in de onbenutte begrotingsruimte.
Onbenutte investeringsruimte, onbenutte belastingcapaciteit en stille reserves
Onbenutte investeringsruimte, onbenutte belastingcapaciteit en stille reserves
Er is geen vrije investeringsruimte beschikbaar en ook de belastingcapaciteit wordt volledig benut (kostendekkend). Deventer kent een aantal stille reserves (zie paragraaf Grondbeleid). De betreffende objecten zijn niet binnen 1 jaar te verkopen zonder een negatief effect op het bedrijfsproces. Dit betekent dat de waarde niet wordt meegenomen bij de omvang van de beschikbare weerstandscapaciteit.
Benodigde weerstandscapaciteit
De benodigde weerstandscapaciteit bestaat uit de risico’s die gemeente Deventer loopt inclusief een extra minimumnorm (zie onder analyse).
Analyse
Meer informatie
Risicokaart
Risicokaart
Risico’s met een risicoscore van 9 of hoger
Gekwantificeerde risico's
De risico’s met een score ≥ 9 zijn in de tabel hieronder opgenomen. | |||||
Risico | Kans | Gevolg | Positie | Score | Programma |
BUIG | Inkomensvoorziening en arbeidsmarkt | ||||
Risico hogere uitkeringslasten Participatiewet dan Deventer van het Rijk in het BUIG budget ontvangt. | 35% | 4.400.000 | 3-5 | 15 | |
Sociaal Domein (3D's) | Meedoen | ||||
Risico op hogere uitgaven Sociaal Domein | 70% | 1.000.000 | 4-3 | 12 | |
Bedrijvenpark A1 | Herstructurering en vastgoed | ||||
Risico niet ondertekenen (extern) van grondovereenkomsten | 10% | 4.000.000 | 2-5 | 10 | |
Risico tegenvallende grondopbrengsten | 10% | 3.250.000 | 2-5 | 10 | |
Teugseweg (Stadsentree) | Herstructurering en vastgoed | ||||
Risico op extra kosten door geen overeenkomst uitgangspunten | 50% | 500.000 | 2-5 | 10 | |
Sluiskwartier | Herstructurering en vastgoed | ||||
Risico op lagere opbrengst in het project nieuwbouw Sluiskwartier. | 50% | 680.000 | 3-3 | 9 | |
Omgevingswet | Ruimtelijke ontwikkeling | ||||
Risico op hogere lasten (dan begroot) bij de implementatie van de Omgevingswet. | 50% | 1.350.000 | 3-3 | 9 | |
Mimik | Kunst en cultuur | ||||
Risico dat rente- en aflossing van lening niet wordt gerealiseerd. | 50% | 600.000 | 3-3 | 9 |
Samenvatting benodigde weerstandscapaciteit
Samenvatting benodigde weerstandscapaciteit
Op basis van de complete risico-inventarisatie wordt de benodigde weerstandscapaciteit gebaseerd op de totale risicobedragen met een maximale impact van €30.600.000. Vervolgens wordt dit bedrag gecorrigeerd voor de kans van optreden en houden we rekening met een zekerheidsfactor (toepassen simulatiemodel). Deze uitkomst wordt vermeerderd met de minimumnorm van €4.800.000. Dit totaal wordt gerelateerd aan de beschikbare weerstandscapaciteit.
Minimumnorm
Voor 2023 is de minimumnorm als volgt bepaald:
Bedragen begroting 2022 x €1 | Geraamd bedrag | Minimumnorm 2% |
Algemene uitkeringen (gemeentefonds)* | 212 miljoen | 4,2 miljoen |
Verwachte OZB capaciteit 2023** | 29 miljoen | 0,6 miljoen |
Totaal | 207 miljoen | 4,8 miljoen |
*) o.b.v. de meicirculaire 2022, De AU exclusief integratie- en decentralisatie uitkeringen en na aftrek inkomstenmaatstaf.
**) begroting 2023-2026: zie paragraaf Lokale heffingen.
Monte Carlo simulatie methode
Monte Carlo simulatie methode
De kans dat alle geïnventariseerde risico’s zich tegelijkertijd voordoen is veel kleiner dan de kans dat er één van de risico’s zich voordoet. Daarom wordt hiervoor gecorrigeerd voor gebruik te maken van de Monte Carlo simulatie methode. Deze methode geeft het volgende resultaat:
Bij een zekerheid van 90% is minimaal €8,97 miljoen weerstandsvermogen nodig om de potentiële risico’s af te dekken. De uitkomst is met €1,5 miljoen gedaald ten opzichte van de 1ste kwartaalrapportage.
Ratio weerstandsvermogen
De beschikbare weerstandscapaciteit moet minimaal gelijk zijn aan de benodigde weerstandscapaciteit om voldoende weerstand te kunnen bieden als de risico’s zich voordoen. Deze verhouding wordt bepaald door de ratio weerstandsvermogen:
Ratio weerstandsvermogen
De gemeente beschikt over voldoende weerstandsvermogen als de uitkomst van deze ratio minimaal 1 is.
Beschikbare weerstandscapaciteit = €13.607.000
Benodigde weerstandscapaciteit = €8.970.000 + €4.800.000 = €13.770.000
Ratio weerstandsvermogen = 0,99
De beschikbare weerstandscapaciteit is lager dan de benodigde weerstandscapaciteit, onvoldoende om de gevolgen van het optreden van risico’s financieel op te vangen. Conform het bestuursakkoord beschikken we over voldoende weerstandsvermogen wanneer de uitkomst van de ratio minimaal 1 is. In deze begroting wordt daarom de specifieke weerstandsreserve verhoogd tot het minimale niveau.
Algemene risicogebieden
Naast de ingeschatte risico’s heeft Deventer ook te maken met algemene onzekerheden.
Onder andere:
- Effecten als gevolg van de Coronacrisis
- Algemene uitkering (onzekerheid verdeelsystematiek en soms sterk fluctuerende accressen);
- BTW/BCF (ontwikkelingen en plafond BCF);
- Leegstand onroerende panden in eigendom;
- Restauratie monumentale panden;
- Financieringsrisico’s (rente- en kredietrisico’s);
- Garantstellingen (kans op aflossen krediet vanwege insolventie kredietnemer);
- Te ontvangen subsidies (kans op terugvordering door niet voldoen aan de subsidievoorwaarden).
Op basis van wat we nu weten, kunnen deze onzekerheden (risico’s) niet worden gekwantificeerd. Voor het opvangen hiervan zijn algemene weerstandsbudgetten beschikbaar. De omvang van de generieke weerstandsreserve is €24,8 miljoen per 01-01-2023, die naar verwachting stijgt naar €24,3 miljoen per 01-01-2026. Het totaal van deze bedragen vormt samen met de beschikbare weerstandscapaciteit het totale weerstandsvermogen.
Risico's Verbonden partijen
Deelneming aan een verbonden partij kent financiële -, bestuurlijke - en beleidsinhoudelijke risico’s. De diversiteit in de verschillende verbintenissen (gemeenschappelijke regelingen, deelneming in vennootschappen met aandelenbezit en/of verstrekte leningen / garanties) levert onderscheid in de risico’s op. De te onderscheiden risico’s vereisen verschillende aandacht. In de paragraaf verbonden partijen van deze begroting is algemene informatie en specifieke informatie opgenomen voor vorming van een beeld van het financiële risicoprofiel.
Wanneer (op grond van een concrete gebeurtenis) bij een bepaalde verbonden partij een risico wordt voorzien dat zou kunnen leiden tot een verlies op het ingebrachte kapitaal, de verstrekte lening of garantie of indien het leidt tot een verplichting (en het risico is kwantificeerbaar), dan zal daarvoor weerstandsvermogen worden aangehouden of een voorziening worden gevormd.
Aan de informatie over de verbonden partijen ontlenen wij in algemene zin geen aanwijzingen dat de gemeente voor bepaalde financiële risico’s bij verbonden partijen weerstandsvermogen moet aanhouden. Daarbij baseren wij ons mede op de accountantsrapporten die bij de jaarrekeningen 2020 van verbonden partijen worden afgegeven waarin de accountant aandacht besteedt aan de continuïteit van de bedrijfsvoering en actuele financiële informatie vanuit vennootschappen en gemeenschappelijke regelingen. Daarover zijn twee constateringen:
- De hoge inflatie in algemene zin en specifiek de stijgende energiekosten die van invloed zullen zijn op de exploitatieresultaten van verbonden partijen en / of de kosten van dienstverlening van die partijen aan de gemeente
- De Deventer Schouwburg lijkt de ontvangen TVL middelen (Tegemoetkoming Vaste Lasten) aan het Rijk definitief terug te moeten betalen. Het gaat om een bedrag van circa €450.000. Deventer Schouwburg is in samenspraak met andere schouwburgen en de brancheorganisatie VSCD in bezwaar gegaan bij het Rijk. Dit bezwaar is medio 2022 ongegrond verklaard. De Schouwburgen in kwestie zijn zich momenteel aan het oriënteren op nadere bezwaarprocedures. Het risico op terugbetaling TVL is reëel. In de tweede kwartaalrapportage 2022 is derhalve een reservering van €450.000 binnen de stelpost corona (cultuur) opgenomen.
In de tabel hieronder zijn de verbonden partijen opgenomen waarin Deventer een geactiveerd financieel belang heeft en de omvang daarvan per 31-12-2021.
(bedragen x €1)
Verbonden partij | Deelneming | Lening | Garantie |
NV Centrumgarage Deventer | 39.552 | - | - |
Het Groenbedrijf BV | 30.000 | - | - |
NV Sportbedrijf Deventer | - | 12.685.062 | 1.237.064 |
NV Bergkwartier | 1.561.004 | - | - |
NV Deventer Schouwburg | - | - | - |
NV Maatschappelijk Vastgoed Deventer | 22.610.572 | 0 | - |
NV Luchthaven Teuge | 489.857 | - | - |
Circulus-Berkel BV | 15.882 | - | - |
Enexis BV | 932.512 | 1.354.025 | - |
BNG Bank | 60.650 | - | - |
Vitens NV | - | 0 | - |
Dataland BV | 0 | - | - |
Vordering op Enexis BV | 52 | 0 | - |
Publiek Belang Elektriciteitsproductie BV | 1 | - | - |
Verkoop Vennootschap BV | 0 | - | - |
CBL Vennootschap | 0 | - | - |
CSV Amsterdam BV | 52 | - | - |
Totaal | 25.740.134 | 14.039.087 | 1.237.064 |
In de paragraaf Verbonden partijen wordt verder ingegaan op de financiële risico’s in relatie tot de verbonden partijen.
Meer informatie
Inzicht
Inzicht
Met ingang van het begrotingsjaar 2016 worden door het BBV diverse kengetallen voorgeschreven. De invoering van de set van kengetallen is voornamelijk bedoeld om de financiële positie inzichtelijker en tussen gemeenten vergelijkbaar te maken. De onderstaande meerjarenbalans voor de jaren 2023 – 2026 vormt de basis voor een aantal van deze kengetallen.
Geprognosticeerde balans
Geprognosticeerde balans
Door de wijziging in het BBV is met ingang van het begrotingsjaar 2018 een geprognosticeerde balans voorgeschreven. De geprognosticeerde balans biedt inzicht in de verwachte financiële ontwikkeling van de gemeente.
(bedragen x €1.000)
Activa | 1-1-2023 | 31-12-2023 | 31-12-2024 | 31-12-2025 | 31-12-2026 | Passiva | 1-1-2023 | 31-12-2023 | 31-12-2024 | 31-12-2025 | 31-12-2026 |
Vaste activa | Vaste passiva | ||||||||||
Immateriële vaste activa | 3.209 | 3.178 | 3.080 | 2.980 | 2.878 | Eigen vermogen | 123.736 | 88.930 | 80.041 | 78.734 | 79.303 |
Materiële vaste activa | 278.471 | 302.593 | 312.659 | 313.857 | 302.531 | Voorzieningen | 12.175 | 12.147 | 12.386 | 17.803 | 21.892 |
Financiële vaste activa | 22.247 | 21.264 | 20.477 | 19.705 | 18.969 | Vaste schulden rente-typische looptijd >1 jr | 199.921 | 193.489 | 195.050 | 181.162 | 179.519 |
Totaal vaste activa | 303.927 | 327.035 | 336.216 | 336.542 | 324.378 | Totaal vaste passiva | 335.833 | 294.566 | 287.477 | 277.698 | 280.715 |
Vlottende activa | Vlottende passiva | ||||||||||
Voorraden | 53.268 | 18.868 | 3.879 | 3.879 | 3.879 | Netto vlottende schulden rente-typische looptijd <1jr | 28.753 | 38.728 | 40.009 | 50.114 | 34.933 |
Vorderingen | 42.176 | 22.176 | 22.176 | 22.176 | 22.176 | Overlopende passiva | 62.905 | 62.905 | 62.905 | 62.905 | 62.905 |
Liquide middelen | 2.272 | 2.272 | 2.272 | 2.272 | 2.272 | ||||||
Facilitair grondbeleid | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||
Overlopende activa | 25.848 | 25.848 | 25.848 | 25.848 | 25.848 | ||||||
Totaal vlottende activa | 123.564 | 69.164 | 54.175 | 54.175 | 54.175 | Totaal vlottende passiva | 91.658 | 101.633 | 102.914 | 113.019 | 97.838 |
Balanstotaal activa | 427.491 | 396.199 | 390.391 | 390.717 | 378.553 | Balanstotaal passiva | 427.491 | 396.199 | 390.391 | 390.717 | 378.553 |
De opgestelde geprognosticeerde balans gaat net als de meerjarenbegroting over de jaren 2022-2025. Met het maken van een balansprognose wordt in feite een reële schatting gemaakt van verschillende balansposten op basis van de balans gepresenteerd bij de jaarrekening 2020, de verwachte investeringen en de lopende aflossingsverplichtingen. Aan de hand van deze gegevens wordt in een geprognosticeerde balans inzicht gegeven in de ontwikkeling van de balansposten: vaste en vlottende activa, vreemd en eigen vermogen.
Bij het opstellen van de meerjarenbalans is rekening gehouden met de volgende uitgangspunten:
Vaste activa
Door verwachte investeringen en jaarlijkse afschrijvingen/aflossingen wijzigt het saldo van de vaste activa.
Vlottende activa
De vlottende activa daalt met name door de verwachte verkoop van gronden.
Eigen vermogen
Het eigen vermogen is gebaseerd op het (meerjarige) verloop van de reserves. Het saldo wijzigt door het realiseren van afgesproken prestaties.
Voorzieningen
De voorzieningen zijn gebaseerd op het (meerjarige) verloop van voorzieningen.
Schulden > 1 jaar
De schulden > 1 jaar zijn gebaseerd op de staat van opgenomen langlopende geldleningen. Het saldo muteert door het aantrekken van nieuwe leningen voor voorgenomen investeringen en jaarlijkse aflossingen van bestaande leningen.
Schulden < 1 jaar
De schulden < 1 jaar zijn geraamd op het niveau van de jaarrekening 2021. Hierbij is rekening gehouden met de toegestane kasgeldlimiet.
Overlopende passiva
De overlopende passiva is geraamd op het niveau van de jaarrekening 2021.
Kengetallen
Kengetallen
Deventer neemt de landelijk voorgeschreven financiële kengetallen op in de begroting. De kengetallen zijn gebaseerd op de geprognosticeerde meerjarenbalans en gaan uit van ongewijzigd beleid. De kengetallen en de meerjarenbalans geven een beeld van de financiële positie in de komende jaren. In onderstaande tabel zijn de uitkomsten van de kengetallen opgenomen met daaronder een korte toelichting.
De meerjarige prognoses zijn gebaseerd op de balans per 31 december van het betreffende jaar.
Kengetal (in %) | R2021 | B2022 | B2023 | B2024 | B2025 | B2026 |
Netto schuldquote | 60 | 65 | 59 | 59 | 59 | 59 |
Netto schuldquote gecorrigeerd | 55 | 56 | 55 | 55 | 55 | 55 |
Solvabiliteitsratio EV/TV | 30 | 22 | 22 | 21 | 20 | 21 |
Structurele exploitatieruimte | 4,79 | 2,77 | 4,07 | 5,36 | 5,84 | 0,08 |
Grondexploitatie | 15 | 12 | 3 | 0 | 0 | 0 |
Belastingcapaciteit | 101 | 97 | 95 | 95 | 95 | 95 |
Netto schuldquote
De netto schuldquote geeft de verhouding weer van de schuldenlast ten opzichte van de eigen middelen.
Netto schuldquote = Netto schuld : Totale inkomsten (exclusief mutatie reserves)
Een netto schuldquote hoger dan 130 is voor een gemeente niet gunstig. De gemeente heeft in dat geval een zeer hoge schuldpositie en doet er goed aan om de schulden af te bouwen en daarmee de financiële positie te verbeteren. Dit betekent concreet een terughoudend investeringsbeleid met geleende middelen en het afbouwen van voorraden bouwgrond. Bij een percentage tussen 100 en 130 geldt dat voorzichtigheid is geboden.
In 2023 ligt de schuldquote van Deventer in lijn met 2021, maar is lager dan in 2022.
Een hoge netto schuldquote hoeft op zichzelf geen probleem te zijn. Het hangt af van meerdere factoren. Zo kan een hoge schuld worden veroorzaakt doordat er leningen zijn afgesloten en die middelen vervolgens zijn doorgeleend aan bijvoorbeeld woningcorporaties die op hun beurt weer jaarlijks aflossen. Om dit effect voor de beoordeling te corrigeren volgt hieronder de netto schuldquote exclusief leningen door verstrekt aan derden.
Netto schuldquote (gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen aan derden)
De hoogte van de schuld wordt ook bepaald door de leningen die Deventer door verstrekt aan derden. Hoewel over deze leningen risico wordt gelopen wordt verondersteld dat deze worden terugbetaald. Wanneer het vorig kengetal met deze verstrekte leningen aan derden wordt gecorrigeerd is de uitkomst aanzienlijk lager. Dit is logisch, omdat de teller van de breuk wordt verlaagd en de noemer gelijk blijft.
Netto schuldquote = Netto schuld (exclusief leningen aan derden) : Totale inkomsten (exclusief mutatie reserves)
In 2023 ligt de schuldquote van Deventer in lijn met 2021, maar is lager dan in 2022.
Solvabiliteitsratio
De solvabiliteitsratio geeft inzicht in de mate waarin de bezittingen op de balans zijn gefinancierd met eigen vermogen en in hoeverre Deventer in staat is aan haar financiële verplichtingen te voldoen. Hoe hoger de uitkomst van de ratio, hoe groter de weerbaarheid.
Solvabiliteitsratio = Totaal eigen vermogen : Totaal van de balans
Er zijn door de VNG (nog) geen richtlijnen gegeven voor uitkomsten die wijzen op een ‘gezonde’ solvabiliteit.
Vergeleken met 2021 is de solvabiliteitsratio gedaald. Door het hoge jaarrekeningresultaat 2021, is de ratio per 31-12-2021 hoger dan de andere jaren. De solvabiliteit kan worden verbeterd door de omvang van de reserves (eigen vermogen) te verhogen of door minder te investeren waardoor de financieringsbehoefte lager wordt en daardoor minder wordt geleend.
Structurele exploitatieruimte
Dit kengetal geeft aan hoe groot de structurele exploitatieruimte is. Het geeft inzicht in welke mate de structurele lasten gedekt zijn door structurele baten. Een positieve uitkomst betekent dat er structureel voldoende baten zijn om de lasten te dekken. Over het algemeen geldt als richtlijn; hoe hoger de uitkomst des te gunstiger dit is voor Deventer.
Grondexploitatie
Grondexploitatie = Bouwgrond in exploitatie (BIE) : Totale inkomsten
De grondexploitaties (voorraad bouwgronden) kunnen een forse impact hebben op de financiële positie van een gemeente. Wanneer een gemeente leningen heeft afgesloten om grond te kopen voor (toekomstige) projecten is dit een schuldpositie. Van belang is om te weten of deze schuld kan worden afgelost uit de opbrengsten van de verkoop van de bouwgronden (kavels). Het kengetal grondexploitatie geeft aan hoe groot de grondpositie (waarde van de grond) is ten opzichte van de totale (geraamde) opbrengsten (baten). Vergeleken met 2022 is er een dalende lijn zichtbaar.
Belastingcapaciteit
Belastingcapaciteit = Totale woonlasten : Gemiddelde woonlasten landelijk
De belastingcapaciteit geeft inzicht in de mate waarin financiële tegenvallers kunnen worden opgevangen. Voor het bepalen van de ruimte is een ijkpunt nodig. In dit geval wordt als ijkpunt gekeken naar de landelijk gemiddelde tarieven. Er is geen maximum gesteld aan de belastingopbrengsten dus betreffen de gemiddelde tarieven slechts een indicator. Hoe verhoudt de eigen belastingdruk zich tegenover het landelijk gemiddelde van alle gemeenten.
Een belastingcapaciteit van 100% betekent dat de woonlasten exact het landelijk gemiddelde zijn. Een lager percentage dan 100% betekent dat de woonlasten per huishouden lager zijn dan het landelijke gemiddelde. In 2023 daalt de belastingcapaciteit doordat het landelijk gemiddelde sterker stijgt dan de woonlasten in Deventer. De uitkomsten vanaf 2023 zijn geëxtrapoleerd, omdat landelijke cijfers voor die jaren niet bekend zijn.
Conclusie
De gemeente is financieel gezond. Dit blijkt uit het feit dat een reëel structureel sluitende begroting wordt gepresenteerd met structurele exploitatieruimte. Deze begroting heeft voldoende flexibiliteit om eenmalige en structurele tegenvallers op te kunnen vangen. Met betrekking tot de belastingdruk zitten we boven het landelijk gemiddelde. De ratio’s die betrekking hebben op de schuldpositie en grondexploitatie geven geen aanleiding om het financiële beleid bij te stellen.