Verbindend kader Sociaal domein
Met het Verbindend Kader Sociaal Domein hebben we de afgelopen jaren samenhang en verbinding gebracht in de ambities en doelstellingen in het sociaal domein. Een integrale benadering is van belang om slagkracht te realiseren op de snijvlakken van de diverse programma’s en de overstijgende thema’s. Deze koers zetten we de komende jaren voort. Deventer investeert in haar inwoners, in voorzieningen en in onze leefomgeving om ervoor te zorgen dat iedereen mee kan doen en ertoe doet. We bouwen verder aan de sociale infrastructuur om ervoor te zorgen dat onze inwoners volwaardig mee kunnen doen, waar nodig bieden we passende ondersteuning naar zorg en werk, stimuleren we inwoners om elkaar te ondersteunen en zich in te zetten voor hun omgeving en bieden we inwoners gelijke kansen.
We zetten ons de komende jaren in op een aantal verbindende ambities in het sociaal domein:
- Via het wijk- en dorpsgericht werken versterken we de sociale infrastructuur dichtbij, zodat alle inwoners mee kunnen doen, waarbij de eigen kracht van inwoners en de dragende kracht van de samenleving centraal staat;
- We versterken onze inzet op preventie, vroegsignalering en verbetering van leefstijl;
- We zorgen ervoor dat alle kinderen en jongeren kansrijk, veilig en gezond kunnen opgroeien en hun talenten kunnen ontwikkelen in onze wijken en dorpen;
- We investeren in innovatieve, integrale en toekomstbestendige dienstverlening op het gebied van bestaanszekerheid, passende ondersteuning en activering naar werk;
- We vernieuwen door partnerschappen te sluiten met maatschappelijke partners en inwoners.
De opgave voor het programma Werk en Inkomen specifiek bestaat uit de volgende ambities:
- We bevorderen dat mensen uitstromen uit de uitkering;
- We voorkomen dat mensen instromen in een uitkering;
- We ontwikkelen mensen waardoor zij betere kansen hebben op de arbeidsmarkt;
- Zoveel mogelijke inwoners zijn economisch zelfstandig;
- Iedereen weet om te gaan met geld;
- Iedere inwoner met een laag inkomen (tot 120% WML) of schulden weet welke ondersteuning de gemeente kan bieden en ontvangt deze.
Meer informatie
Actuele beleidscontext
Actuele beleidscontext
We streven ernaar dat mensen werken, en daarmee zelfstandig hun inkomen verdienen. Mensen die werken zijn gemiddeld gezonder, maatschappelijk actiever en gelukkiger. Wanneer dat niet lukt verzorgen wij een (tijdelijk) inkomen en ondersteuning bij arbeidsparticipatie. Wij willen dat elke inwoner van Deventer met arbeidsvermogen mee moet kunnen doen op de arbeidsmarkt en in de samenleving (de inclusieve samenleving). Werk staat voorop! Er is een zeer grote vraag naar nieuwe arbeidskrachten. De ideale situatie om zoveel mogelijk mensen de aansluiting met de arbeidsmarkt te laten bereiken!
De mismatch op de arbeidsmarkt is echter groot. In Deventer hebben wij al jaren de ambitie de mismatch de te verkleinen. Hierin werken we samen met de werkgevers en het onderwijs voor een doorgaande lijn van jeugd naar volwassenheid en in het tot stand brengen van een goede aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt, onder andere via de inzet van de werkleerroutes.
Arbeidsmarkt: Human Capital Agenda
In 2022 hebben wij gezamenlijk de Human Capital agenda opgesteld en in 2023 voeren wij deze uit. Samen met het bedrijfsleven en het onderwijs we ons in voor een goed functionerende arbeidsmarkt, opdat ieder talent mee kan doen, bedrijven kunnen bloeien en een betere match tussen vraag en aanbod ontstaat. Om meer samenhang en focus aanbrengen in het faciliteren van de toekomstige groei- en tekortsectoren op de arbeidsmarkt, werken we samen met het DEP aan concrete doelen en projecten in een gezamenlijke Human Capital Agenda voor Deventer. Deze lokaal georiënteerde HCA geeft de ambitie voor Deventer weer inclusief een meerjaren- uitvoeringsprogramma. We richten ons daarbij vooral op sectorale samenwerking en stimuleren dat bedrijfsleven in samenwerking met het onderwijs komt tot gezamenlijke actie-agenda's die bijdragen aan het vergroten van de beschikbaarheid van personeel voor groeisectoren zoals ICT, techniek en logistiek.
Inzet op maat
Een van belangrijkste ambities is het zoveel mensen begeleiden naar werk en als dat niet lukt maximaal maatschappelijk participeren. We werken hieraan volgens de uitgangspunten van Inzet op maat (beleid Participatiewet). Bij de klantgroepen Matchen en Groeien staat het matchen of ontwikkelen naar werk voorop. De klanten uit Faciliteren worden gefaciliteerd bij het vinden van vrijwilligerswerk of een basisbaan en bij de groep Zorgen staat inkomenszekerheid voorop. Bij Matchen wordt de korte en intensieve aanpak voortgezet om klanten zo snel mogelijk te koppelen aan werkgevers die om arbeidskrachten staan te springen. De instroom en daarmee ook uitstroom uit deze kansrijke groep is vanwege de arbeidsmarkt lager dan in afgelopen jaren. De klantgroep Groeien blijkt groter dan vooraf ingeschat en de problematiek anders en complexer (o.a. psychische problemen). Door de deels veranderde doelgroep van Groeien sluit het instrumentarium niet meer goed aan (en zijn cliëntkosten deels niet uitgegeven). We gaan in 2023 de doorontwikkeling van de dienstverlening Groeien vormgeven en ervaring opdoen met pilots voor klanten met psychische problemen. De methodiek van de stadswerkplaats wordt hierbij ook gebruikt.
De doorontwikkeling van KonnecteD moet bijdragen aan betere aansluiting tussen vraag en aanbod voor de groep groeien, onder andere door de detacheringsfaciliteit en de inzet van de best passende werkleerroutes, Groen, grijs en schoonmaak bieden vele baanopeningen voor onze doelgroepen. We maken hiervoor gebruik van de mogelijkheden binnen onze verbonden partijen het Groenbedrijf en Circulus.
We evalueren de basisbaan (nu voor klantgroep Faciliteren), o.a. met het oog op doorontwikkeling van dit instrument voor klanten in de groep Groeien (de basisbaan als ontwikkelinstrument). Voor de klantgroep Zorgen ligt de focus in 2023 op de gerichte aanpak van niet-willers (handhaving) en het voorkómen van overerving. Voor de klantgroep Faciliteren evalueren we de inzet van de Participatiemakelaar en kijken hoe die inzet verbonden kan worden met voorzieningen in de buurt en wijk. Training en intervisie, om de uitvoering te laten plaatsvinden conform de bedoeling van Inzet op maat, wordt voortgezet. In 2023 wordt gewerkt aan de doorontwikkeling van het klanttevredenheidsonderzoek zodat we gerichter kunnen meten hoe Inzet op maat landt in de praktijk.
Budget Uitkeringen
Het doel is dat de bestandsontwikkeling in Deventer aansluit bij de landelijke ontwikkeling. Op dit moment hebben wij een tekort op ons budget voor de uitkeringen. Hiervoor is een taakstelling opgenomen in de begroting en is een aanvalsplan opgesteld. Van de benodigde 300 extra uitstroom wordt minstens 100 gerealiseerd vanuit uitstroom naar werk. Het plan betreft onder andere: de integrale jongerenaanpak, doorontwikkeling dienstverlening Groeien, meer inzet van loonkostensubsidie (LKS), de pilot samenwonen, de pilot life-coaching (Matz Social) en handhaving (hercontrole rechtmatigheid, periodieke check op voorliggende voorzieningen, SMS-dienstverlening). Door middel van gerichte monitoring wordt gestuurd op doelbereik en het destilleren van werkende elementen voor duurzame borging.
Partners
Voor het bereiken van onze doelstellingen gebruiken wij de kracht van de stad. Dit betreft onder andere onze partners KonnecteD en Circulus Berkel (Cambio). Daarnaast benutten we de kracht van nieuwe initiatieven in de stad en bevorderen we de samenwerking tussen de verschillende bestaande en nieuwe partijen. In 2023 gaan wij ook meer inzetten op het sociaal ondernemerschap door de kansen van PSO en SROI maximaal te benutten. Dit doen wij samen met de regio.
Zelfstandige ondernemers
Speciale aandacht is er ook voor alle Zzp-ers die in 2021 gebruik hebben kunnen maken van de Tozo-regelingen. Tijdens corona en afgelopen jaar is ingezet op een intensieve dienstverlening door een samenwerking van GROS en OHD. Hierin werden ondernemers pro-actief benaderd. Deze ondersteuning is sterk gericht op tijdige signalering, ondersteuning en preventie. De lessen hieruit zullen worden meegenomen in de reguliere Bbz-dienstverlening en dienstverlening aan ondernemers in zwaar weer.
Recht op uitkering
Tegelijkertijd is onze inzet dat de uitkering alleen wordt verstrekt aan inwoners die hier daadwerkelijk recht op hebben. Hierbij hanteren wij – vooralsnog – de uitgangspunten van het beleid dienstverlenend handhaven. In 2023 wordt het huidige handhavingsbeleid geëvalueerd en waar nodig bijgesteld.
Inzet op geldzorgen en ondersteuning
De ambitie is dat Inwoners van de gemeente Deventer in staat zijn om zelfstandig (of met hulp van hun omgeving) een financieel gezonde huishouding te voeren. Wanneer dit (tijdelijk) niet lukt, kunnen inwoners een beroep doen op hulpverlening en/of regelingen van de gemeente of andere instellingen. Door de huidige koopkrachtcijfers verwachten dat meer inwoners een beroep moeten doen op de verschillende regelingen. DeltaView ontwikkelen wij daarom ook door. In DeltaView brengen we indicatoren en data uit verschillende domeinen bij elkaar om het risico op sociale (financiële) problematiek inzichtelijk te maken. We onderzoeken op basis van de evaluatie binnen welke domeinen DeltaView breder ingezet kan worden en hoe we de werkzame elementen van Mobility Mentoring ook in deze domeinen kunnen gebruiken. We bieden de gevonden inwoners een preventief integraal ondersteuningsaanbod dat voorkomt dat hun situatie verslechtert en waar mogelijk hun maatschappelijke positie verbetert. We bevorderen dat alle inwoners van Deventer (van jong tot oud) kunnen rondkomen en kunnen meedoen in de samenleving. Dit zonder dat zij stress ervaren van geldzorgen en (problematische) schulden. Deze ambitie voeren wij uit volgens het beleidsplan Inzet op ondersteuning en geldzorgen. De jaren 2023 en 2024 staan in het teken van de implementatie van dit beleidsplan. In pilots wordt gewerkt (samen met onze partners Rechtop! en Stichting Leergeld) met als doel te komen tot een rechtvaardiger invulling van de inkomensgrenzen van minimaregelingen door uit te gaan van besteedbaar inkomen. Samen met hogeschool Saxion wordt aan het eind van een jaar een evaluatie uitgevoerd en worden aanbevelingen geformuleerd hoe het een en ander structureel vorm te geven. De samenwerking met de banken (Voedsel-, Kleding- en Speelgoedbank) wordt nader ingevuld, er wordt beter gecommuniceerd over de verschillende minimaregelingen en medewerkers worden geschoold in een andere manier van werken (stress sensitieve dienstverlening, werken volgens de omgekeerde toets, elke vraag is een aanvraag). Om de voortgang op de verschillende speerpunten van het beleidsplan te volgen, wordt een monitor Inzet op ondersteuning en geldzorgen ingericht. Voor huishoudens in energiearmoede volgen we de landelijke richtlijnen. Natuurlijk betrekken we hierbij de aangekondigde landelijke aanpak tegen armoede die door de minister recent is gepresenteerd en de lessen van het onderzoek naar beschermingsbewind.
Menselijke maat moet terug
Minister Schouten heeft in juni 2022 de herziening van de Participatiewet aangekondigd. Daarbij wordt toegewerkt naar een Participatiewet:
- die eenvoudiger is en een toereikend bestaansminimum biedt. De Participatiewet moet meer in balans. Gedacht moet worden afschaffen van de kostendelersnorm en de vier weken wachttijd bij een bijstandsaanvraag voor jongeren tot 27 jaar, meer bijverdienmogelijkheden voor bijstandsontvangers en een ruimer giftenbeleid;
- die mensen passende ondersteuning biedt om mee te doen in de samenleving (werk of – wanneer en zolang arbeidsinschakeling (nog) niet haalbaar is - een andere vorm van participatie);
- met rechten en verplichtingen die zinvol en begrijpelijk zijn en nageleefd kunnen worden door iedere uitkeringsgerechtigde waarbij wanneer de situatie daar om vraagt proportioneel gesanctioneerd kan worden.
Ook deze wijzigingen zullen een plek krijgen bij het evalueren en bijstellen van het huidige handhavingsbeleid, de implementatie van ons minimabeleid en de uitvoering van Inzet op maat.
Doelstelling - Inkomensvoorziening
Iedereen die kan werken, moet werken en voor mensen die niet kunnen werken bieden wij een vangnet (een uitkering).
Relatie met strategisch doel
Iedereen doet ertoe
Prestaties
Doelstelling - Participeren in de samenleving
We faciliteren uitkeringsgerechtigden om actief mee te doen in de samenleving.
Relatie met strategisch doel
Iedereen doet ertoe
Prestaties
Doelstelling - Ontwikkelen naar werk
We ontwikkelen de competenties van mensen waardoor zij een plek krijgen op de arbeidsmarkt
Relatie met strategisch doel
Iedereen doet ertoe
Prestaties
Doelstelling - Arbeidsmarkt
Wij brengen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt bij elkaar
Relatie met strategisch doel
Iedereen doet ertoe
Prestaties
Beleidsindicatoren | Inkomensvoorziening en Arbeidsmarkt | ||||
Nummer | Taakveld | Naam | Waarde | Toelichting | Bron |
21 | Sociaal domein | Banen | 823,90 | Aantal per 1.000 inwoners in de leeftijd 15 – 74 jaar | CBS |
24 | Sociaal domein | Netto arbeidsparticipatie | 68,40 | % van de werkzame beroepsbevolking ten opzichte van de beroepsbevolking | CBS |
26 | Sociaal domein | Werkloze jongeren | 3 | % 16 t/m 22 jarigen | CBS |
27 | Sociaal domein | Personen met een bijstandsuitkering | 440 | Aantal per 10.000 inwoners | CBS |
28 | Sociaal domein | Aantal re-integratievoorzieningen | 412,30 | Aantal per 10.000 inwoners. 15-74 jaar | CBS |
(bedragen x €1.000)
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
Lasten | 77.187 | 75.334 | 74.039 | 73.857 | 73.428 |
Baten | 40.207 | 41.007 | 41.007 | 41.007 | 41.007 |
Saldo exclusief reserves | -36.980 | -34.328 | -33.032 | -32.850 | -32.422 |
Storting in reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Putting uit reserves | 988 | 65 | 25 | 0 | 0 |
Saldo reserves (taakveld Mutaties reserves) | 988 | 65 | 25 | 0 | 0 |
Saldo inclusief reserves | -35.992 | -34.263 | -33.008 | -32.850 | -32.422 |
De daling van het saldo inclusief reserves met €1.729.000 in 2023 ten opzichte van 2022 is als volgt te verklaren:
Loon- en prijsontwikkeling
Als gevolg van loon- en prijsstijging zijn de lasten in 2023 €794.000 hoger dan in 2022.
Armoedebestrijding
In 2022 zijn er incidenteel extra rijksmiddelen van €335.000 beschikbaar gesteld voor de dreigende armoede, en om aan de voorkant tijdig in te grijpen. Hiervan is onder andere het project DeltaView in 2022 uitgevoerd.
Lokale regeling Energiecompensatie
Voor mensen tot in principe een inkomen van 120% WML compenseert de gemeente de stijging van de energierekening. Hiervoor zijn eenmalig in 2022 extra middelen van €400.000 beschikbaar gesteld.
Implementatie Pink
De aanbesteding heeft geleid tot een andere leverancier waardoor de implementatiekosten voor de uitvoering hoger zijn. In 2022 zijn deze kosten van €220.000 eenmalig gedekt.
Het nieuwe minimabeleid
Voor de uitvoering van het nieuwe minimabeleid is er in 2023 extra budget toegevoegd van €154.000.
BUIG
Het voorlopig budget 2022 heeft ten opzichte van de primitieve begroting 2022 tot een aanzienlijk nadeel geleidt. Voornamelijk veroorzaakt doordat het werkelijk budgetaandeel voor Deventer lager is dan het aandeel geraamd in de begroting gebaseerd op het aandeel in voorgaande jaren. In 2022 leidt dit tot een nadeel van ongeveer €1,5 miljoen. Om de extra taakstelling te kunnen uitvoeren is er in 2022 €350.00 budget beschikbaar gesteld voor de uitvoering.
Beschut werk
Door de toename van het aantal cliënten binnen beschut werk wordt er €100.000 toegevoegd aan het budget.
(bedragen x €1.000)
Inkomensvoorziening en Arbeidsmarkt | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Arbeidspar.toeleiding naar werk | -7.368 | -7.155 | -7.294 | -7.477 | -7.416 |
Begeleide participatie | -15.789 | -15.674 | -14.999 | -14.504 | -14.136 |
Inkomensregelingen | -13.823 | -11.499 | -10.740 | -10.869 | -10.869 |
Saldo exclusief reserves | -36.980 | -34.328 | -33.032 | -32.850 | -32.422 |
Documenten
Documentnaam | Bestandsgrootte | Openen |
Beleidskader minimaregelingen en schuldhulpverlening 2022 | 1,5 Mb | |
Ondernemingsplan Konnected | 1,1 Mb | |
Beleidskader Inzet op Maat | 0,6 Mb |
GR
GR Bedrijfsvoeringsorganisatie Sallcon (KonnecteD)
GR
Vestigingsplaats: | Deventer | ||
Website: | |||
Programma: | Inkomensvoorziening en arbeidsmarkt | ||
Aard: | GR | ||
Deelnemingspercentage: | 50% | ||
Doel en openbaar belang: | Werkvoorziening voor mensen met een arbeidshandicap, re-integratie van werklozen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Begeleider en bemiddelaar bij gesubsidieerde arbeid. | ||
Financieel risico: | Door de bezuiniging op de rijksbijdrage WSW van 2015 tot en met 2021 worden in de eerste jaren van het meerjarenperspectief exploitatieverliezen geleden die met inzet van reserves (GR en BV tezamen) kunnen worden afgedekt. Prognose volgens het vastgestelde Ondernemingsplan (september 2020) is dat vanaf 2025 positieve resultaten kunnen worden gerealiseerd. Uit de verdere uitwerking van het transitieplan en een daarbij nog vast te stellen meerjarige begroting die wordt aangeleverd bij de begroting 2023 van KonnecteD BV (vast te stellen in december 2022) moet blijken of deze resultaatontwikkeling haalbaar is. | ||
Toelichting: | Sallcon GR is een GR bedrijfsvoeringorganisatie van de gemeenten Deventer en Olst-Wijhe. De GR heeft haar bedrijfsmatige activiteiten in haar 100% dochteronderneming KonnecteD BV belegd. KonnecteD BV en Sallcon GR tezamen hebben een vrij beschikbaar weerstandsvermogen van €9,6 miljoen, dat kan worden ingezet voor dekking van de nadelige exploitatieresultaten die met name het gevolg zijn van de Rijkskortingen. Uit de jaarlijkse financiële risicoscan van KonnecteD blijkt dat voor financiële risico’s een weerstandsvermogen van €2,6 miljoen aangehouden moet worden. Het vrij beschikbaar weerstandsvermogen van €7,0 miljoen (€9,6 miljoen - €2,6 miljoen) wordt ingezet voor dekking van de eerste jaarschijven van de niet sluitende meerjarige begroting. Financieel risico voor de gemeente is dat de positieve resultaatverwachting van KonnecteD niet uitkomt en de reserve daardoor eerder volledig moet worden aangewend en er een negatief meerjarig exploitatietekort blijft. De nog op te stellen meerjarige begroting bij het verder uit te werken transitieplan wordt medio 2022 gepresenteerd. | ||
Beleidsvoornemens: | KonnecteD BV is een netwerkwerkorganisatie met een toekomstbestendige werk-leersetting en heeft de aansluiting op en met de arbeidsmarkt. De belangrijkste uitdaging voor de toekomst is het creëren van voldoende werkgelegenheid voor bestaande en nieuwe doelgroepen. KonnecteD heeft in 2020 een nieuw Ondernemingsplan vastgesteld met bijpassende meerjarige begroting waarin is opgenomen dat het bedrijf verder zal transformeren van een klassiek SW – bedrijf (de instroom in de SW is gestopt) naar modern Werk-leerbedrijf voor het uitvoeren van de Participatiewet. Dit vraagt investeringen in nieuwe Werk-Leer Routes voor nieuwe instroom vanuit de Participatiewet en de arbeidstoekomst voor de huidige SW populatie kan daarmee beter worden geborgd. Er is een intensief traject gestart om te komen tot een Transformatieplan KonnecteD. Hierin worden twee prioriteiten benoemd: integratie van het oude Sallcon en het oude Deventer Werktalent in één KonnecteD (hieronder valt ook monitoring en sturing) en bijpassend leiderschap en cultuur. De raad is hierover met een raadsmededeling van 6 juli 2021 geïnformeerd.Met een besluit van 9 september 2021 heeft het bestuur van Sallcon GR besloten de governance van het samenwerkingsverband (Sallcon GR en uitvoeringsorganisatie KonnecteD BV) van de gemeenten Deventer en Olst-Wijhe voor uitvoering van de WSW en de Participatiewet te evalueren en met aanbevelingen te komen. In 2022 is evaluatie van de huidige governance gestart met ondersteuning van adviesbureau Proof. In het najaar worden aanbevelingen gedaan. | ||
Contractwaarde 2023: | €5.369.241 | ||
Bijdrage GR 2023: | €60.000 | ||
Subsidie 2023: | |||
Dividend 2023: |
Financiele gegevens | 2021 | 2022 | 2023 |
Eigen vermogen: | €17.249.000 | 15.931.000 | €14.733.000 |
Vreemd vermogen: | €7.558.000 | €8.215.000 | €8.560.000 |
Resultaat: | €68.000 | -€1.320.000 | -€1.198.000 |
Bron: | Jaarrekening | Begroting | Prognose |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2021: | |||
Garantie 31-12-2021: | |||
Lening 31-12-2021: |