Gebiedsontwikkeling
Het programma richt zich op de begeleiding en uitvoering van gebiedsontwikkeling. Het gaat daarbij om waardecreatie, waarbij het maatschappelijke effect van de gebiedsontwikkeling centraal staat. Dit maatschappelijk effect wegen we af tegen de financiële investering in een gebiedsontwikkeling.
Dit doen wij vooral door het realiseren, contracteren en begeleiden van ruimtelijke ontwikkelingsprojecten. Wij nemen deel of regisseren in netwerkverbanden, stimuleren en faciliteren marktpartijen en laten los wanneer particuliere initiatieven de overheid niet nodig hebben. Wanneer (niet)-commerciële partijen een ontwikkeling die wij noodzakelijk vinden niet oppakken of onvoldoende waarde creatie opleveren gaan wij zelf actief of in samenwerking gronden en panden (strategisch) aankopen, ontwikkelen en verkopen of beheren. Binnen gebieden waar sprake is van een sterke samenhang en afhankelijkheden tussen de diverse locatieontwikkelingen dragen wij bij de voorbereiding en uitvoering zorg voor de regie en coördinatie.
Vastgoed
De gemeente Deventer is eigenaar, verhuurder, huurder en gebruiker van een zeer diverse vastgoedportefeuille. De kern van het vastgoed wordt gebruikt voor maatschappelijke functies zoals, sport, welzijn, buurtvoorzieningen, brandweerkazernes, cultuur en onderwijs verspreid over de gemeente.
Meer informatie
Actuele beleidscontext
Actuele beleidscontext
Gebiedsontwikkeling
Wij dragen bij aan een goede uitvoering van het dynamische grondbeleid zoals dat is vastgelegd in de, eind 2022 aan de raad aan te bieden, nota Grondbeleid 2022. In 2023 worden de organisatorische en financiële spelregels vastgelegd. De wijze waarop wij van onze externe partners een bijdrage vragen in de kosten van de stedelijke opgave leggen wij vast in een integraal afsprakenkader met betrekking tot het kostenverhaal en ruimtelijke bijdragen.
In samenhangende gebieden pakken we in samenwerking met marktpartijen de ontwikkelingen integraal op. We voeren de regie op de kwaliteit, we bewaken de voortgang en hebben oog voor de betaalbaarheid van de gemeentelijke investeringen in de openbare ruimte.
Vastgoed
Vanaf medio 2020 werken wij aan de actualisatie van de Kadernota Vastgoed uit 2012. De nieuwe kadernota is in 2022 ter besluitvorming aan de Raad voorgelegd. Met deze nieuwe beleidsnota gaan wij toewerken naar een eenduidige, uniforme en transparante wijze ten aanzien van vastgoedontwikkeling en -beheer. Dat doen wij door een centralisatie en bundeling van het eigendom en exploitatierisico vanuit de verschillende beleidsprogramma’s naar vastgoed.
Het in eigendom hebben van vastgoed is voor ons geen doel op zich. Het is een instrument dat wij kunnen inzetten om gemeentelijke doelstellingen te realiseren. Bijvoorbeeld op het gebied van sport, welzijn, economie, veiligheid, onderwijs, cultuur, mobiliteit en veiligheid. Daarom hanteren wij een nee, tenzij beleid in de afweging om al dan niet vastgoed in eigendom te hebben en te houden. Naast een maatschappelijke waarde heeft het gemeentelijke vastgoed een waarde voor de omgeving en een economische waarde.
Om de volgende redenen hebben wij vastgoed in eigendom:
- de huisvesting van de gemeentelijke organisatie (bijvoorbeeld stadhuiskwartier);
- het voldoen aan een wettelijke plicht om te voorzien in voldoende huisvesting (bijvoorbeeld onderwijs);
- het realiseren van gemeentelijke beleidsdoelstellingen (bijvoorbeeld sport, welzijn, cultuur);
- het realiseren van gebiedsontwikkelingsopgaven (bijvoorbeeld Bedrijvenpark A1, Steenbrugge).
Wij hebben een voorbeeldfunctie in de verduurzamingsopgave. Dat doen wij door ons eigen vastgoed te verduurzamen. Uitgangspunt is dat dit haalbaar, betaalbaar en financierbaar is. Door te investeren in ons eigen vastgoed kunnen wij bedrijven, organisaties, instellingen en bewoners stimuleren om dat ook te doen. Daarmee werken wij naar een energie-neutrale gemeente en werken wij aan de doelstellingen vanuit de klimaatwet om in 2050 een nagenoeg energie-neutrale vastgoedportefeuille te hebben.
Doelstelling - Portefeuillemanagement grondzaken
Wij kennen de ontwikkelingen op de grondmarkt en hebben oog voor de kansen op het ruimtelijk faciliteren van maatschappelijk gewenste ontwikkelingen.
Relatie met strategisch doel
Fijn wonen en leven
Prestaties
Doelstelling - Gebiedsontwikkeling
Het programmeren, plannen en realiseren van de doorontwikkeling van een gebied, waarbij alle functies (wonen, werken, sociaal-maatschappelijke en culturele voorzieningen en openbare ruimte) in samenhang met elkaar en met de omgeving worden beschouwd en waarbij alle relevante partijen betrokken zijn. Doel van de integrale aanpak is een groter en sneller maatschappelijk effect en meerwaarde zowel fysiek als sociaal te bereiken dan bij realisatie van losse projecten.
Relatie met strategisch doel
Fijn wonen en leven
Iedereen doet ertoe
Een duurzame toekomst
Prestaties
Doelstelling - Grondbeleid
Wij hebben oog voor de maatschappelijke ontwikkelingen om deze dynamisch en adequaat te kunnen faciliteren met het grondinstrumentarium. Met de gemeentelijke vastgoedposities dragen we bij aan de gewenste waarde creatie.We hebben zicht op de gemeentelijke kosten die voortvloeien uit de ruimtelijke opgaven om deze op een eerlijke wijze te kunnen toerekenen aan alle ruimtelijke ontwikkelingen.
Relatie met strategisch doel
Fijn wonen en leven
Een duurzame toekomst
Prestaties
Doelstelling - Herstructurering
Wij ronden de bestaande Herstructureringsopgave van de wijk Keizerslanden af met de ontwikkeling van het Oranjekwartier.
Relatie met strategisch doel
Fijn wonen en leven
Prestaties
Doelstelling - Verduurzaming vastgoed
Om invulling te geven aan onze voorbeeldfunctie als het gaat om de verduurzaming van vastgoed maken wij nieuw te bouwen en te renoveren panden zo energiezuinig mogelijk. Bij groot onderhoudswerkzaamheden treffen wij ook makkelijk te nemen maatregelen voor energiebesparing.
Relatie met strategisch doel
Een duurzame toekomst
Prestaties
Doelstelling - Vastgoedbeleid
Wij voeren een eenduidig, uniform en transparant vastgoedbeleid dat gericht is op zoveel mogelijk maatschappelijke waarde te creëren.
Relatie met strategisch doel
Fijn wonen en leven
Prestaties
(bedragen x €1.000)
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
Lasten | 33.291 | 27.170 | 20.647 | 10.354 | -391 |
Baten | 33.629 | 27.798 | 20.571 | 10.546 | -447 |
Saldo exclusief reserves | 338 | 629 | -76 | 192 | -56 |
Storting in reserves | 1.728 | 1.314 | 1.080 | 686 | 162 |
Putting uit reserves | 3.895 | 203 | 408 | 30 | 9 |
Saldo reserves (taakveld Mutaties reserves) | 2.167 | -1.110 | -672 | -657 | -152 |
Saldo inclusief reserves | 2.505 | -482 | -747 | -465 | -209 |
De stijging van het saldo inclusief reserves met €2.987.000 in 2023 ten opzichte van 2022 is als volgt te verklaren:
Beheer overige gebouwen en gronden
In 2022 is als uitwerking van de 1e kwartaalrapportage €2,6 miljoen eenmalig onttrokken aan de reserve onderhoud gebouwen in het kader van de ontwikkelingen rondom vastgoed. (Kadernota financiële knelpunten vastgoed)
Wonen en bouwen
Binnen het taakveld wonen en bouwen zijn lasten opgenomen voor het project Oranjekwartier. Dit project loopt tot en met 2025 en wordt gefaseerd uitgevoerd, de lasten en baten hiervan zijn dan ook niet gelijk over de jaren verdeeld maar fluctueren per jaarschijf. In 2023 is per saldo voor afgerond €0,4 miljoen meer aan lasten geraamd dan in 2022.
Grondexploitaties
De bij de jaarrekening 2021 geactualiseerde grondexploitaties zijn verwerkt in de begroting 2023. Door het afronden van grondexploitaties nemen zowel de lasten als de baten meerjarig geleidelijk af, echter heeft dit geen invloed op de begroting. De jaarsaldi van baten en lasten van de grondexploitaties worden namelijk verrekend met de balans, waardoor het saldo inclusief reserves op nihil sluit. Er is daarmee geen verschil in het exploitatieresultaat tussen de jaren 2023 en 2022.
(bedragen x €1.000)
Herstructurering en Vastgoed | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Beheer overige gebouwen en gronden | 309 | 351 | -536 | -155 | -116 |
Grondexploitatie (niet bedrijventer.) | 650 | 1.000 | 1.000 | 600 | 60 |
Wonen en bouwen | -621 | -722 | -539 | -253 | 0 |
Saldo exclusief reserves | 338 | 629 | -76 | 192 | -56 |
(bedragen x €1.000)
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
Uitgaven t.l.v. investeringen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Inkomsten t.g.v. investeringen | 6.741 | 6.372 | 8 | -5.909 |
Saldo | 6.741 | 6.372 | 8 | -5.909 |
Documenten
Documentnaam | Bestandsgrootte | Openen |
Grondbeleid 2013 (actualisatie eind 2022) | 0,1 Mb |