Verbindend kader
Met het Verbindend Kader Sociaal Domein hebben we de afgelopen jaren samenhang en verbinding gebracht in de ambities en doelstellingen in het sociaal domein. Een integrale benadering is van belang om slagkracht te realiseren op de snijvlakken van de diverse programma’s en de overstijgende thema’s. Deze koers zetten we de komende jaren voort. Deventer investeert in haar inwoners, in voorzieningen en in onze leefomgeving om ervoor te zorgen dat iedereen mee kan doen en ertoe doet. We bouwen verder aan de sociale infrastructuur om ervoor te zorgen dat onze inwoners volwaardig mee kunnen doen, waar nodig bieden we passende ondersteuning naar zorg en werk, stimuleren we inwoners om elkaar te ondersteunen en zich in te zetten voor hun omgeving en bieden we inwoners gelijke kansen.
We zetten ons de komende jaren in op een aantal verbindende ambities in het sociaal domein:
- Via het wijk- en dorpsgericht werken versterken we de sociale infrastructuur dichtbij, zodat alle inwoners mee kunnen doen, waarbij de eigen kracht van inwoners en de dragende kracht van de samenleving centraal staat;
- We versterken onze inzet op preventie, vroegsignalering en verbetering van leefstijl;
- We zorgen ervoor dat alle kinderen en jongeren kansrijk, veilig en gezond kunnen opgroeien en hun talenten kunnen ontwikkelen in onze wijken en dorpen;
- We investeren in innovatieve, integrale en toekomstbestendige dienstverlening op het gebied van bestaanszekerheid, passende ondersteuning en activering naar werk;
- We vernieuwen door partnerschappen te sluiten met maatschappelijke partners en inwoners.
Meer informatie
Actuele beleidscontext
Actuele beleidscontext
De lijn van opgroeien in Deventer is die van Wieg naar Werk. In 2019 is de visie van Wieg naar Werk aangescherpt met extra aandacht voor preventie. Het uitgangspunt ‘het normale leven versterken’ met de 10 beschermende factoren van het Nederlands Jeugd Instituut staat hierin centraal. Ook is er aandacht voor het bieden van ondersteuning via onze toegang aan alle jeugdigen die het (even) niet op eigen kracht of met hun omgeving kunnen redden. We bieden daarbij jeugdhulp als vangnet voor gezinnen met jeugdigen die (tijdelijk) niet mee kunnen doen. In 2023 zal gewerkt worden volgens het nieuwe beleidskader met behoud van het goede uit de voorgaande beleidskaders.
Extra Rijksmiddelen
Bij Het Rijk heeft in 2019 besloten om gemeenten tot en met 2021 te compenseren voor de extra uitgaven in de jeugdhulp. En in de tussentijd onderzoek te doen naar het structurele karakter van het tekort. Een deel van deze extra verkregen rijksmiddelen zijn in de begroting 2020 gedurende 3 jaar (tot en met 2022) beschikbaar gesteld voor de jeugd. Deze middelen worden “geïnvesteerd” in preventie- en maatwerkprojecten en projecten gericht op de samenwerking met onderwijs en jeugdbeleid, volgens de lijn van de hierboven genoemde beleidskader van Wieg naar Werk en de daarin benoemde prioriteiten.
Na landelijk onderzoek naar de tekorten in de jeugdzorg bij gemeenten, en de bedragen die nodig zijn om de tekorten bij gemeenten te dekken, heeft een commissie van wijzen een uitspraak gedaan. Er is besloten om in 2021 en 2022 gemeenten eenmalig te compenseren. De structurele toekenning is nog een landelijk onderwerp van discussie. Net als hoe het rijk om wil gaan met de jeugdzorg, o.a. het invoeren van een eigen bijdrage wordt overwogen. Voor Deventer gaat het in 2021 om eenmalig €3,1 miljoen en in 2022 om eenmalig €9,5 miljoen.
Preventie en ondersteuning
Primair ligt de verantwoordelijkheid voor preventie bij de inwoners c.q. jeugdigen/ouders/verzorgers zelf. Als mensen er niet uitkomen op basis van eigen kracht dragen we zorg voor ondersteuning. Het professionele veld is ingericht om vroegtijdig problemen te signaleren. Daarmee kan sneller en effectiever ondersteuning worden geboden ‘in het normale leven’: thuis, in de buurt, op school. We willen hierbij ondersteuning en zorg zoveel mogelijk integraal, samenhangend, dicht bij huis en dicht bij de leefwereld van jeugdigen organiseren, aansluitend op hun eigen kracht. Zo kort als mogelijk, zo lang als noodzakelijk.
Kansrijke start voor elk kind
Zo gaan we verder met het werken aan een kansrijke start voor elk kind: de eerste 1000 levensdagen zijn bepalend voor een goede start. Daarnaast gaan we onder andere komend jaar aan de gang met inventariseren welke (extra) activiteiten na school nodig zijn (rijke schooldag) en extra aandacht geven aan het terugdringen van middelengebruik op scholen.
Prioriteiten 2023
We werken vanuit de gedachte van 1 huishouden, 1 plan, 1 contactpersoon. Voor 2023 hebben we een aantal prioriteiten geformuleerd, in lijn met voorgaande jaren en het bestuursakkoord Dichtbij, Betrokken & Bevlogen:
- We versterken en verdiepen de samenwerking met onze partners in het onderwijs, GGD, welzijnsorganisaties en zorg. Daarin werken we aan het verder ontwikkelen van de basisvoorzieningen en algemene voorzieningen zoals bijvoorbeeld het kinderwerk, jongerenwerk en VVE;
- Medewerkers van Team Toegang Jeugd sluiten nog meer aan op de leefwereld van jongeren en hun ouders en werken daarin nauw samen met andere professionals in het normale leven;
- We verbeteren de samenwerking van de jeugdnetwerken in de wijk met de Voor Elkaar-teams en andere partijen;
- We intensiveren de samenwerking met het onderwijs en realiseren ook een betere aansluiting tussen het onderwijs en de zorg en arbeidsmarkt. We werken aan de Human Capital Agenda, met daarin concrete acties om de arbeidsmarktpositie van jongeren te versterken;
- Vanuit het programma zal een bijdrage geleverd worden aan het binden van scholieren en studenten aan de stad (zowel mbo als hbo). Jongeren dragen bij aan de leefbaarheid, sterke economie en een goed functionerende arbeidsmarkt
Toegang beter en slimmer inrichten
We gaan de toegang (zorg, jeugd en werk) nog beter en slimmer inrichten. We geven professionals de ruimte en het vertrouwen om te handelen. De volgende prioriteiten zijn geformuleerd:
- Uitvoeren van een interventieaanpak rondom vechtscheidingen;
- Inzet op thuisloze jongeren en een soepele overgang tussen de jeugdwet en Wmo (18-/18+);
- Regie met doorzettingsmacht in situaties waarin veel hulpverlener actief zijn;
- We versterken de samenwerking met huis- en jeugdartsen en gecertificeerde instellingen (GI's);
- We versterken en verdiepen de samenwerking met het onderwijs;
- Vanuit de nieuwe situatie dat de medewerkers van Team Toegang Jeugd in dienst zijn bij de gemeente versterken we de samenwerking tussen de 3 toegangen voor jeugdigen/jongeren (Voor Elkaar-teams, Team Toegang Jeugd en jongerenloket);
- We versterken de rol van leerplicht, RMC en het jongerenloket en de samenwerking met andere partijen (onderwijs, arbeidsmarkt en zorg). We gaan werken aan het nog verder terugdringen van voortijdige schoolverlaters en thuiszitters;
- De wachttijden in de jeugd ggz willen we reduceren in de samenwerking met diverse partijen in het ecosysteem mentale gezondheid (o.a. ggz aanbieders, huisartsen, welzijn, vriendendiensten/zelfregie centrum).
JeugdhulpIn 2023 gaan de 11 gemeenten (waaronder Deventer) en het RSJ IJsselland samen met aanbieders, ouders en jeugdigen verder met de uitwerking van belangrijke thema’s in de visie (Regionale Visie Jeugdhulp IJsselland 2021-2025). Zoals bovenregionale samenwerking, de aanpak van wachtlijsten en het beheersen van de kosten van jeugdhulp. Deze thema’s zijn verder uitgewerkt in de Regioagenda Jeugdhulp IJsselland 2021-2022. Daarnaast wordt er samengewerkt op bovenregionale thema’s, zoals de om- en afbouw van 3-milieusvoorzieningen en JeugdzorgPlus-locaties. 1 januari 2023 is tevens de ingangsdatum van het nieuwe inkoopmodel. De uitwerking hiervan wordt gemonitord.
Nationaal Programma Onderwijs
Gemeenten hebben vanuit het rijk extra geld uit het Nationaal Programma Onderwijs (NPO) gekregen. De oorspronkelijke looptijd (tot en met 31 juli 2023) is verlengd met twee schooljaren. Voor Deventer gaat het om €1,7 miljoen in totaal. Het betreft een specifieke uitkering, waarbij het budget gebruikt dient te worden voor maatregelen om onderwijsvertragingen in te halen die kinderen tijdens de coronapandemie hebben opgelopen. De maatregelen moeten voldoen aan specifieke bestedingsdoelen en dienen aan te sluiten op de interventies die de scholen al nemen vanuit hun verantwoordelijkheid (en de middelen die de scholen vanuit het Nationaal Programma Onderwijs hebben gekregen). De maatregelen die in Deventer voor de komende schooljaren worden genomen zijn uitgewerkt in een lokaal plan.
Huisvesting onderwijs
De leegstand van schoolgebouwen, leerlingengroei bij een aantal scholen en de kwalitatieve staat van een aantal schoolgebouwen heeft geleid tot de opstelling van een nieuw integraal huisvestingsplan (IHP) dat in het najaar van 2021 is vastgesteld (IHP 2021-2026). Hierin zijn de volgende investeringen in de onderwijshuisvesting geprioriteerd:
- Vervangende nieuwbouw voor de ZMOK leerlingen van VSO Deventer (gebouw Splithofstraat);
- Uitbreiding Kindcentrum Borgele;
- Vervangende nieuwbouw scholencomplex Zwaluwenburg;
- Vervangende nieuwbouw scholencomplex Colmschaterenk in Colmschate-zuid.
Goedgekeurde voorzieningen
Realisering van de goedgekeurde voorzieningen uit eerdere jaarprogramma’s is in uitvoering. Dit betreft de nieuwe huisvesting van het vmbo van het Etty Hillesum Lyceum op de Marke-zuid, de vervangende nieuwbouw van het schoolgebouw Sancta Maria in Lettele en de uitbreiding van het Kindcentrum Rivierenwijk. Onder huisvesting onderwijs vallen binnen het programma ook de gymlokalen voor bewegingsonderwijs. De energiekosten voor deze lokalen stijgen. Het is nog onbekend hoe groot de omvang van de stijging is.
Nieuw IHPVooruitlopend op de nieuwe wet- en regelgeving rondom het opstellen van een integraal huisvestingsplan wordt in 2023 alvast nagedacht hoe de gemeente hier invulling aan gaat geven. Een belangrijke basis voor het nieuwe IHP zal een ‘schouw’ van de bestaande onderwijsgebouwen zijn. Met het onderwijs worden de gesprekken gestart hoe hier inzicht in te krijgen - en wat ervoor nodig is om dit inzicht te verkrijgen.
Oekraïners en nieuwkomers
Momenteel wordt het onderwijs aan Oekraïners in bestaande, leegstaande, onderwijslokalen gegeven. Afhankelijk van de toestroom van Oekraïners en nieuwkomers wordt in 2023 bekeken of er voldoende adequate onderwijshuisvesting voor deze doelgroepen is.
Onzekerheden
De vier projecten die genoemd staan onder ‘Huisvesting onderwijs’ zijn alle vier nog niet begonnen. Onbekend is het effect van de stijging van de bouwkosten op de bedragen die nu gereserveerd zijn. Andere onbekende factor is het tekort aan personeel. Dit speelt breed binnen het programma, zoals onder andere in het onderwijs, kinderopvang, welzijn, jeugdhulppartijen en de gemeentelijke organisatie. Daarnaast is onduidelijk wat het effect van de stijging van de loonkosten zal zijn op deze arbeidsintensieve sectoren (door o.a. landelijke indexatie, cao-onderhandelingen). Onbekend is het effect dat dit zal hebben op de geformuleerde doelstellingen en prestaties en ook de begrote bedragen.
Voor het jaarprogramma onderwijshuisvesting 2023 zijn aanvragen ingediend en in behandeling. Deze aanvragen leiden eind 2022 tot een kredietaanvraag bij de raad.
Doelstelling - Normale leven versterken (opgroeien en onderwijs)
We versterken het normale leven. Meer dan 90% van de jongeren redt zich met een algemene voorziening of in het sociaal netwerk en doet geen beroep op een maatwerkvoorziening.
Relatie met strategisch doel
Iedereen doet ertoe
Prestaties
Doelstelling - Toegang
Toegang biedt ondersteuning aan alle jongeren die het (even) niet op eigen kracht of met hun omgeving kunnen redden.De medewerkers Team Toegang Jeugd werken in alle gevallen volgens het uitgangspunt 1 gezin, 1 plan en 1 regisseur.
Relatie met strategisch doel
Iedereen doet ertoe
Prestaties
Doelstelling - Jeugdhulp
Bevorderen dat ondersteuning op maat wordt geboden, voor een zo kort mogelijke tijdsduur, en zo lang als nodig en tegelijkertijd creëren van een vangnet voor jeugdigen die ondersteuning nodig hebben of geen netwerk hebben
Relatie met strategisch doel
Iedereen doet ertoe
Prestaties
Beleidsindicatoren | Jeugd en Onderwijs | ||||
Nummer | Taakveld | Naam | Waarde | Toelichting | Bron |
17 | Onderwijs | Absoluut verzuim | 1,80 | Aantal per 1.000 leerlingen | DUO/Ingrado |
18 | Onderwijs | Relatief verzuim | 21 | Aantal per 1.000 leerlingen | DUO/Ingrado |
19 | Onderwijs | Vroegtijdig schoolverlaters zonder startkwalificatie (vsv-ers) | 2 | Vroegtijdig schoolverlaters zonder startkwalificatie (vsv-ers) | Ingrado |
22 | Sociaal domein | Jongeren met een delict voor de rechter | 1 | % 12 t/m 21 jarigen | CBS |
23 | Sociaal domein | Kinderen in uitkeringsgezin | 6 | % kinderen tot 18 jaar | CBS |
29 | Sociaal domein | Jongeren met jeugdhulp | 11,70 | % van alle jongeren tot 18 jaar | CBS |
30 | Sociaal domein | Jongeren met jeugdbescherming | 1,20 | % van alle jongeren tot 18 jaar | CBS |
31 | Sociaal domein | Jongeren met jeugdreclassering | 0,40 | % van alle jongeren van 12 tot 23 jaar | CBS |
(bedragen x €1.000)
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
Lasten | 46.476 | 46.386 | 47.420 | 46.492 | 46.363 |
Baten | 5.579 | 4.424 | 3.916 | 3.917 | 3.938 |
Saldo exclusief reserves | -40.897 | -41.961 | -43.504 | -42.575 | -42.424 |
Storting in reserves | 148 | 0 | 571 | 0 | 0 |
Putting uit reserves | 917 | 357 | 546 | 537 | 320 |
Saldo reserves (taakveld Mutaties reserves) | 769 | 357 | -25 | 537 | 320 |
Saldo inclusief reserves | -40.128 | -41.604 | -43.529 | -42.038 | -42.104 |
De stijging van het saldo inclusief reserves met €1.476.000 in 2023 ten opzichte van 2022 is als volgt te verklaren
Onderwijshuisvesting
In 2022 is de boekwaarde van Zwaluwenburg afgeschreven (-€1,2 miljoen), voor de nieuwbouw Splithofstraat start de afschrijving in 2023 (€240.000). Daarnaast is een aantal investeringen vertraagd, waardoor 2023 het startjaar voor afschrijvingen is (€534.000).
Gecertificeerde instellingen
Het budget voor de gecertificeerde instellingen is in 2023 met €310.000 verhoogd in verband met de stijgende tarieven, zoals toegelicht in het Hoofdstuk Financiën.
Overige
De overige stijging wordt voornamelijk verklaard door reguliere prijs- en looncompensatie op de verschillende budgetten.
(bedragen x €1.000)
Jeugd en Onderwijs | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Geescaleerde zorg 18- | -2.886 | -3.304 | -2.995 | -2.995 | -2.996 |
Maatwerkdienstverlening 18- | -26.944 | -28.571 | -28.574 | -28.583 | -28.594 |
Onderwijsbeleid en leerlingenzaken | -3.052 | -2.924 | -2.924 | -2.924 | -2.923 |
Onderwijshuisvesting | -8.015 | -7.162 | -9.012 | -8.074 | -7.910 |
Saldo exclusief reserves | -40.897 | -41.961 | -43.504 | -42.575 | -42.424 |
(bedragen x €1.000)
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
Uitgaven t.l.v. investeringen | 15.646 | 8.947 | 2.009 | 2.009 |
Inkomsten t.g.v. investeringen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | -15.646 | -8.947 | -2.009 | -2.009 |
Documenten
Documentnaam | Bestandsgrootte | Openen |
Integraal Huisvestingsplan Onderwijs 2021-2026 | 1,0 Mb | |
Visie Van Wieg naar Werk 2019-2022 | 1,4 Mb | |
Verbindend kader Sociaal domein 2019-2022 | 1,0 Mb | |
Verordening gemeentelijke kindregelingen 2022 | 1,7 Mb | |
Visie Jeugdhulp IJsselland 2021-2025 | 0,5 Mb |
GR
GR Regionaal Serviceteam Jeugd IJsselland (RSJ IJsselland)
GR
Vestigingsplaats: | Zwolle | ||
Website: | |||
Programma: | Jeugd en onderwijs | ||
Aard: | GR | ||
Deelnemingspercentage: | 9% | ||
Doel en openbaar belang: | Samenwerking van 11 gemeenten in de regio IJsselland voor gezamenlijke inkoop van de jeugdzorg en de informatievoorziening daarover. Het betreft hier een uitvoeringsorganisatie. Besluitvorming ten aanzien van beleid is verantwoordelijkheid van de lokale deelnemende gemeenten. Het bestuur bestaat uit elf leden, vanuit elke deelnemende gemeente één lid. | ||
Financieel risico: | Financieel risico ten aanzien van de bedrijfsvoeringsorganisatie is zeer beperkt omdat het kleine organisatie betreft met deels personele detacheringen. | ||
Toelichting: | Er nemen 11 gemeenten deel in de gemeenschappelijke regeling. Zeggenschap is derhalve afgerond 9%. Het financieel aandeel in de begroting is gebaseerd op de maatschappen conform de eerdere verdeling van het rijksbudget voor Jeugd, afgerond 21%. De GR heeft geen eigen vermogen. De GR taken worden jaarlijks met voorschotten door de deelnemende gemeenten betaald en aan het eind van het jaar worden de gerealiseerde uitgaven met gemeenten afgerekend. Het exploitatiesaldo van de begroting en jaarrekening van de GR is daarmee jaarlijks nihil. | ||
Beleidsvoornemens: | Het aankomende jaar gaan gemeenten en het RSJ IJsselland samen met aanbieders, ouders en jeugdigen verder met de uitwerking van belangrijke thema’s in de visie (Regionale Visie Jeugdhulp IJsselland 2021-2025), zoals bovenregionale samenwerking, de aanpak van wachtlijsten en het beheersen van de kosten van jeugdhulp. Deze thema’s zijn verder uitgewerkt in de Regioagenda Jeugdhulp IJsselland 2021-2022. Daarnaast wordt er samengewerkt op bovenregionale thema’s zoals de om- en afbouw van 3-milieusvoorzieningen en JeugdzorgPlus locaties.1 januari 2023 is tevens de ingangsdatum van het nieuwe inkoopmodel. De uitwerking hiervan wordt gemonitord. | ||
Contractwaarde 2023: | |||
Bijdrage GR 2023: | €370.165 | ||
Subsidie 2023: | €1.987.038 | ||
Dividend 2023: |
Financiele gegevens | 2021 | 2022 | 2023 |
Eigen vermogen: | €0 | €0 | €0 |
Vreemd vermogen: | €2.064.732 | €0 | €0 |
Resultaat: | €0 | €0 | €0 |
Bron: | Jaarrekening | Begroting | Begroting |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2021: | |||
Garantie 31-12-2021: | |||
Lening 31-12-2021: |