Huidige liquiditeit- en rentepositie
De huidige liquiditeit- en rentepositie van de gemeente kent geen bijzonderheden. De gemeente beschikt over voldoende liquide middelen en een stabiele toegang tot financiering. De rente op de geldmarkt en kapitaalmarkt zijn gestegen, waardoor de rentelasten zijn gestegen ten opzichte van de raming in de begroting 2022-2025. Renterisico’s bevinden zich binnen de wettelijke normen.
Financieringsstrategie
Gegeven de doelstellingen van het Treasurystatuut worden enkel nieuwe langlopende leningen aangetrokken overeenkomstig de daadwerkelijke financieringsbehoefte, zoals die gedurende het jaar wordt gemonitord. Tijdelijke schommelingen in de beschikbare liquiditeit worden opgevangen via de bestaande kredietlimiet op de rekening-courant ter hoogte van € 28 miljoen. Het aantrekken van nieuwe leningen kan op ieder moment plaatsvinden voor zover dit nodig is om voldoende beschikbare liquide middelen te kunnen waarborgen, met inachtneming van de bevoegdheden uit het Treasurystatuut. Bij de keuze voor de rentevaste looptijd wordt rekening gehouden met de renterisiconorm en het verschil in rentelasten bij de verschillende looptijden. Jaarlijks wordt als onderdeel van het Treasuryplan een doorvertaling gemaakt van de meerjarenbegroting naar de financieringsbehoefte. Op basis hiervan wordt een inschatting gemaakt van de benodigde aan te trekken financiering.
Rentevisie
De gemeente maakt voor de rentevisie onder andere gebruik van Thesor Marktperspectief en AFS Marktupdate. De meest recente edities (augustus/september 2022) gaat uit van een verhoogd niveau van de kapitaalmarktrente als gevolg van de gestegen inflatie, slechtere economische vooruitzichten en het beleid van de ECB. Probleem voor de ECB is dat inflatiecijfers steeds tegenvallen, maandelijkse inflatiecijfers overtreffen stelselmatig
de verwachtingen. Op dit moment heeft de markt (nog) vertrouwen in het (op termijn) behalen van de 2% doelstelling van de ECB. De rente voor een 10 jaar lineaire lening voor gemeenten bedraagt ongeveer 2,4% en voor 20 jaar lineaire leningen 2,7% (september 2022).
Langlopende geldleningen (> 1 jaar)
Onderstaande tabel toont een overzicht van de langlopende schulden. Zoals in de tabel zichtbaar is stabiliseert de leningenportefeuille zich. Dit wordt voor een belangrijk gedeelte veroorzaakt door geraamde opbrengsten in de grondexploitatie die de nieuwe investeringen kunnen financieren. Daarnaast kan een gedeelte van de contractuele aflossingen worden opgevangen vanuit de beschikbare overliquiditeit. Hierbij dient te worden opgemerkt dat deze inschatting gedurende het jaar kan worden bijgesteld op basis van gewijzigde inzichten in de meerjarige kasstromen op basis van tussentijdse begrotingswijzigingen, investeringsplanningen en overige relevante ontwikkelingen.
(bedragen x €1 miljoen) | ||||||
Leningenportefeuille | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | ||
Stand per begin jaar | 199,9 | 193,5 | 195,1 | 181,2 | ||
Contractuele aflossingen | 16,4 | 38,4 | 21,9 | 17,6 | ||
Nieuwe leningen | 10,0 | 40,0 | 8,0 | 16,0 | ||
Stand per einde jaar | 193,5 | 195,1 | 181,2 | 179,5 |
Kortlopende schulden (< 1 jaar)
De gemeente beschikt over een krediet op de rekening-courant met een maximum van €28 miljoen. Deze wordt gebruikt om schommelingen in het rekeningsaldo op te vangen en is in de afgelopen jaren toereikend geweest. In de begroting is het uitgangspunt dat dit ook de komende jaren het geval is.